الرياضيات المعلمين صعوبات تدريس البرهان الرياضي من وجهة نظر طلاب وطالبات بجامعة أم القرى في المملکة العربية السعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المساعد بجامعة أم القرى – مکة المکرمة

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى تحديد صعوبات تدريس البرهان الرياضي ومعرفة درجة هذه الصعوبات کما هدفت إلى معرفة أثر متغير الجنس لعينة الدراسة تجاه صعوبات تدريس البرهان الرياضي من وجهة نظر طلاب وطالبات الرياضيات المعلمين بجامعة أم القرى حيث تم اختيار عينة عشوائية من طلاب وطالبات الرياضيات بجامعة أم القرى وعددهم 536 مستجيباً کما استخدم الباحث أداة الدراسة الاستبانة والمکونة من (43) فقرة والتي تم بناؤها بناء على الدراسات المسحية السابقة ومن ثم توزيعها على العينة بعد التأکد من حساب معامل الصدق والثبات لها. وقد أظهرت نتائج الدراسة أن هناک عدد من صعوبات البرهان الرياضي والتي کانت معظمها متعلقة بمهارات وطريقة کتابة البرهان الرياضي والقصور في إعداد وتدريب طلاب الرياضيات المعلمين في المستوى الجامعي على التمکن من مهارات شرح البرهان الرياضي والتدرب عليه بطريقة تساعدهم على تبسيطه وشرحه لطلابهم في إحدى المدارس مستقبلا کما أن درجة صعوبات تدريس البرهان الرياضي على المجموع الکلي لفقرات الأداة کانت بدرجة متوسطة. وقد خلصت نتائج الدراسة أيضا إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى إلى متغير الجنس هذا وقد أوصى الباحث بعدد من التوصيات منها الاهتمام بتدريس البرهان الرياضي وتنمية مفاهيم التفکير العلمي الأساسية وإجراء مزيداً من الدراسات والبحوث للتغلب على صعوبات تدريس البرهان الرياضي لطلاب وطالبات الرياضيات المعلمين.                                                                                                    
 
The aims of this study are to determine the difficulties of ‘teaching mathematical proof’ and to know the degree of these difficulties. Additionally, this study aims to establish the effect of the ‘gender’ variable on the study sample; from the point of view of the students’ of mathematics teachers at Umm Al Qura University. A random sample (n) of 536 was selected from Umm Al-Qura University. The researcher used the included survey questionnaire composed of (43) phrases. This was constructed based on previously conducted survey studies. The questionnaire was distributed to the study cohort after confirming both validity and stability. Results from the study showed an array of challenges concerning the instruction of ‘mathematical proof’. These were mostly related to the ‘skills and methods’ of writing mathematical proof. This was accompanied with a lack in both the ‘preparation and training’ of mathematics instructors students at the university level. Moreover, the study results revealed that the degree of difficulties concerned with teaching mathematical proof on the total number of instrument phrases was medium. The study findings concluded that there are no differences in statistical significance attributed to the gender variable. Study results have prompted the researcher to put forward a few recommendations. Examples include paying greater attention to teaching mathematical proof, and development of basic concepts surrounding the use of scientific thinking.  The author also recommends conducting further studies and research to overcome the ‘challenges of teaching mathematical proof’ for students of mathematics teachers

الكلمات الرئيسية