دور المعلم في توظيف استراتيجيات التعليم النشط في تنمية التفکير لدى تلاميذ مرحلة التعليم الأساسي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

      جاءت هذه الورقة بعنوان: دور المعلم في توظيف استراتيجيات التعليم النشط في تنمية التفکير لدى تلاميذ مرحلة الأساس وتهدف إلى الآتي: التعرف على استراتيجيات التعليم النشط ودور المعلم فيه، التعرف على الأدوار التي يقوم بها المعلم في توظيف التعليم النشط بنجاح، التعرف على جوانب التفکير التي ينميها التعليم النشط لدى، تحديد المشکلات والصعوبات التي تواجه المعلم في توظيف استراتيجيات التعليم النشط.
    وللتوصل إلى حقائق علمية اتبع الباحث المنهج الوصفي التحليلي القائم على جمع المعلومات والبيانات وتحليلها والادوات التي استخدمها لجمع البيانات هي الاستبانة. وتکونت عينة الدراسة من 65 معلما ومعلمة من معلمي مرحلة التعليم الاساسي بمحلية بولاية الخرطوم.
وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج منها:
أنّ المعلمين يهتمون بتوظيف بعض مبادئ استراتجيات التعليم النشط بصورة فاعلة ، يوجد إخفاق في بعض الجوانب المتعلقة بالتعليم النشط تعزي لالتزامهم بالمنهج والزمن المحدد للحصة والمقرر، يرى المعلمون أنّ التعليم النشط ينمي جوانب التفکير لدى التلاميذ، توجد صعوبات مختلفة لتوظيف التعليم النشط بصورة مثلى.
Abstract
     This paper is entitled: The role of the teacher in employing strategies of active learning in the development of thinking among the students of the basic stage. The aim of this paper is to identify the strategies of active learning and the role of the teacher, to identify the roles of the teacher in the active use of active learning, Developed by active learning, identify problems and difficulties faced by the teacher in employing active learning strategies.
    To arrive at scientific facts, the researcher followed the analytical descriptive method based on the collection and analysis of information and data and the tools he used to collect data is the questionnaire. The study sample consisted of 65 teachers and teachers of the basic education stage in a district in the state of Khartoum.
The study reached a number of results, including:
Teachers see that some of the principles of active education strategies are actively employed, there is a failure in some aspects of active education due to their commitment to the curriculum and the time allotted for the quota and the decision. Teachers see that active education develops the thinking aspects of students.