استخدام نشاط التفکير الموجَّه بالقراءة (DR-TA)؛ في تنمية مهارات فهم المقروء: العامة، والنوعية؛ لدى طلاب الصف الثاني الإعدادي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرائق تدريس اللغة العربية في کلية التربية – جامعة الإسکندرية

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر استخدام نشاط التفکير الموجَّه بالقراءة في تنمية مهارات فهم المقروء: العامة، والنوعية لدى طلاب الصف الثاني الإعدادي. واستخدمت - في بحث مشکلتها- المنهجين: الوصفي التحليلي، وشبه التجريبي.
وتمثلت أداة الدراسة في اختبار مهارات فهم المقروء: العامة، والنوعية.
وأثبتت النتائج وجود فرق دال إحصائيًّا عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين: التجريبية، والضابطة في القياس البعدي لاختبار مهارات فهم المقروء: العامة، والنوعية ککل، وفي کل مستوى من مستوياته؛ لصالح المجموعة التجريبية، يعزى إلى استخدام نشاط التفکير الموجَّه بالقراءة مع طلاب المجموعة التجريبية في مقابل استخدام الطريقة المعتادة مع طلاب المجموعة الضابطة.
ووجود فرق دال إحصائيًّا عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في القياسين: القبلي، والبعدي لاختبار مهارات فهم المقروء: العامة، والنوعية ککل ، وفي کل مستوى من مستوياته؛ لصالح القياس البعدي؛ ماعدا مستوى فهم النص الأدبي؛ برغم تفوق الطلاب في القياس البعدي لهذا المستوى، وارتفاع متوسط درجاتهم عنه في القياس القبلي؛ فوُجِدَ فرق؛ ولکنه لم يکن دالاًّ.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Abstract:
Using Directed Reading-Thinking Activity to Develop the General and the Specific Reading Comprehension Skills of Second Year Preparatory Students
The purpose of the present study is to identify the effect of using Directed Reading-Thinking Activity to develop the general and the specific reading comprehension skills of second year preparatory students. The study adopts both the descriptive and the quasi-experimental research methods. A reading comprehension test has been administered to assess general and specific reading skills. Results suggest that there is a statistically significant difference at the level of significance P ≤0.05 between the mean score of the experimental group and the mean score of the control group in the post-administration of the reading comprehension skills test in favour of the experimental group which indicates the overall effectiveness of the intervention as well as its effectiveness on each of the measured levels. Furthermore, there is a statistically significant difference at the level of significance P ≤0.05 between the mean score of the pre- administration of the test on the experimental group and its post administration in favour of post administration except for the level of literary text comprehension where differences have not been found statistically significant.