تطوير نظام إعداد معلم المرحلة الابتدائية في المملکة العربية السعودية في ضوء الرؤية الوطنية 2030م

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

محاضر في قسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية جامعة طيبة

المستخلص

يمثل التعليم أحد المحاور الرئيسة في الرؤية الوطنية للمملکة العربية السعودية لعام 2030م، حيث تسعى هذه الرؤية إلى التوسع في إنشاء المؤسسات التعليمية من أجل تلبية الطلب المتزايد على التعليم وتوسيع قاعدة المشارکة في عملية التنمية، ولکن تواجه مؤسساتنا التعليمية العديد من التحديات التي تستلزم ضرورة النهوض بإعداد المعلم من أجل مواجهتها، ونظراً لندرة الدراسات التي تناولت متطلبات تفعيل الرؤية الوطنية للملکة 2030م في مجال التعليم، فقد هدف البحث الحالي إلى: التعرف على المعايير التي يجب توفرها في معلم المرحلة الابتدائية من أجل تحقيق رؤية المملکة الوطنية 2030م في مجال التعليم، والکشف عن متطلبات تطوير نظام إعداد معلم المرحلة الابتدائية في المملکة في ضوء رؤيتها الوطنية 2030م، وتم استخدام المنهج الوصفي، وقامت الباحثة بإعداد استبانة لجمع البيانات، وتکونت عينة البحث من (54) مشرفة تربوية بإدارة الإشراف التربوي بمنطقة المدينة المنورة، وقد أظهرت النتائج وجود درجة موافقة عالية جداً من أفراد عينة الدراسة على المعايير التي يجب توفرها في المعلم من أجل تحقيق رؤية المملکة الوطنية 2030م في مجال التعليم، وقد جاء في مقدمتها المعايير العامة، ثم المعايير الأخلاقية، ثم المعايير الأکاديمية، ثم المعايير المهنية، وکذک وجود درجة موافقة عالية جداً من أفراد عينة الدراسة على متطلبات تطوير نظام إعداد المعلم في المملکة في ضوء رؤيتها الوطنية 2030م. وفي ضوء ما تم التوصل إليه من نتائج تم صياغة بعض التوصيات، ومن أهمها: إعادة النظر في معايير قبول الطلاب بکليات التربية وبرامج إعدادهم، والاهتمام بالجوانب التطبيقية في إعداد المعلم، وتنمية معرفته بأساسيات ومناهج البحث العلمي.
 
 
 
Development of primary school teachers preparation system in Saudi Arabia in light of
 the national vision 2030
By Written
Amani Mohamed Omar Taha
Lecturer in the Department of Curriculum and Teaching Methods
College of Education Taibah University
Education is one of the main themes in the national vision of K.S.A. 2030, Where this vision seeks to expand in the establishment of educational institutions to meet the growing demand for education and broaden the base of participation in the development process. But our educational institutions face many challenges that necessitate the need to improve teacher preparation in order to face it. Given the scarcity of studies on the requirements to activat the national vision of K.S.A. 2030 in the field of education,this study aimed identify the criteria that must be met in elementary school teacher in order to achieve the national vision K.S.A. 2030 in the field of education, and to detect the requirements of developing primary school teachers preparation system in light of this vision. The researcher used the descriptive method, and prepared a questionnaire to collect data. The study sample consisted of (54) educational supervisors in Medina. The results showed a very high degree of approval on the criteria that must be provided by the teacher in order to achieve the national vision of K.S.A. 2030 in the field of education, it came in the forefront of these criteria public criteria, ethical criteria, academic criteria, and professional criteria. The results also showed a very high degree of approval on the requirements of developing primary school teachers preparation system in light of this vision. In light of the study results the researcger suggested some recommendations such as: reviewing criteria of accepting students in faculties of education, paying more attention to practical aspects of teacher preparation, and developing teachers knowledge of  of scientific research.