أثر استخدام الألعاب التعليمية على التحصيل الدراسي في مقرر التربية الاجتماعية والوطنية لدى تلاميذ وتلميذات الصف الرابع الابتدائي . The Effect of Using Educational Games on Academic Achievement in the Social and National Curriculum to the Pupils in the Fourth Grade .

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية – جامعة الملک سعود

المستخلص

يهدف هذا البحث إلى التعرف على أثر استخدام الألعاب التعليمية في تنمية التحصيل الدراسي في مقرر التربية  الاجتماعية و الوطنية لدى تلاميذ وتلميذات الصف الرابع الابتدائي ، وقد استخدم في هذا البحث المنهج شبه التجريبي ، وتَکَوَنَ مجتمع البحث من جميع تلاميذ وتلميذات الصف الرابع الابتدائي بمنطقة الرياض الذين يدرسون في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 1434/1435هـ ، واختير أربعة فصول بلغ عدد تلاميذهما وتلميذاتها (100) طالباً وطالبه .
وأستخدم الباحثان لإنجاز البحث أدوات هي : دليل المعلم للمجموعة التجريبية ، واختبار تحصيلي ، وتم عرض دليل المعلم والاختبار التحصيلي على مجموعة من المحکمين للتحقق من صدقها ، وحُسب معامل الثبات للاختبار التحصيلي الذي بلغ ( 0.768) ، ومعاملات الصعوبة والتمييز لمفرداته .
ولمعالجة البيانات استخدمت : المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية ، واختبار T-Test .
وأسفر البحث عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات تلاميذ وتلميذات  المجموعة التجريبية التي درست باستخدام الألعاب التعليمية  و تلاميذ وتلميذات المجموعة الضابطة التي درست بالطريقة التقليدية في الاختبار التحصيلي البعدي لصالح المجموعة التجريبية .
کما أسفرت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات تلاميذ وتلميذات المجموعة التجريبية في الاختبار التحصيلي لصالح التلميذات .
وفي ضوء هذه النتائج تم تقديم عدد من التوصيات من أهمها .

العمل على تطبيق الألعاب التعليمية في تدريس المواد الاجتماعية والوطنية في المرحلة الابتدائية .
تشجيع المعلمين والمعلمات على استخدام طريقة الألعاب التعليمية في تدريس المواد الاجتماعية والوطنية لتلاميذ وتلميذات المرحلة الابتدائية.
توجيه الإدارات المدرسية إلى توفير مناخ ملائم لتطبيق أسلوب الألعاب التعليمية

 
                                 The Effect of Using Educational Games on Academic Achievement in the Social and National Curriculum to the Pupils in the Fourth Grade .
                                                                                                                            Abstract
Research Title : The impact of using educational games in developing academic achievement  on fourth grade male and female  primary students regarding the syllabus of social and national education.
This research aims to identify the impact of educational games in developing academic achievements on both social and national education , regarding male and female students in primary fourth grade.
The researchers used quasi experimental method , The research population consisted of  all fourth grade students (male & female)  in Riyadh  region.
The study was conducted during the second term of  the academic year  1434 / 1435 H (2014). From four classes 100 student , male and female were chosen .
The researchers developed the following instruments for the study : Teacher Guide and the Achievement Test.  The teacher's guide and the achievement test were presented to a group of arbitrators to verify its validity . The validity of the achievement test ( 0.768 ) . Coefficient item discrimination was computed as well.
For data processing  , arithmetic mean ,  standard deviation and T – test were used.
The research showed statically significant differences between the means scores of the experimental group who studied through educational games , and the controlled group of the traditional method , in the achievement test . However , the result was for the favor of the experimental group .
The study show statically significant differences between the score average for the students in the experimental group on the achievement test , for the favor of the female students.
In the light of these results general recommendations were drawn :
1 – To apply educational games in teaching social and national education in primary schools.
2 – To encourage teachers to use  the game method in teaching social and national education in primary schools.
3 – To notify education al authorities to provide the proper environment to apply the educational game method  in primary schools.