فاعلية استخدام استراتيجيات التفکير المتشعب في تنمية مهارات القراءة الناقدة لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس اللغة العربية المساعد بکلية التربية- جامعة الزقازيق

المستخلص

 
هدفت الدراسة الحالية إلى الکشف عن فاعلية استخدام استراتيجيات التفکير المتشعب في تنمية مهارات القراءة الناقدة لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي؛ ولتحقيق هدف الدراسة قامت الباحثة بالإجراءات التالية: تحديد مهارات القراءة الناقدة المناسبة لتلاميذ الصف الأول الإعدادي، وإعداد اختبار لقياس مهارات القراءة الناقدة لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي، وإعداد دليل المعلم وکتاب التلميذ لتدريس القراءة باستخدام استراتيجيات التفکير المتشعب لتنمية مهارات القراءة الناقدة لدى التلاميذ، ثم اختيار عينة من تلاميذ الصف الأول الإعدادي من مدرستين بمحافظة الشرقية، وتقسيمها إلى مجموعتين تجريبية وضابطة(*)، وضبط المتغيرات ليصبح عدد تلاميذ کل مجموعة (35) تلميذًا، وإجراء التجربة على عينة الدراسة، ثم رصد النتائج
ومعالجتها إحصائيًا والتحقق من صحة الفروض.
وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
- وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية في التطبيق البعدي لاختبار مهارات القراءة الناقدة ککل لصالح المجموعة التجريبية".
- وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات التطبيقين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية في اختبار مهارات القراءة الناقدة ککل، وفي کل مهارة على حدة لصالح التطبيق البعدي؛ ما عدا المهارة الثامنة وهي:"استنتاج المعاني الضمنية الواردة في الموضوع"؛ فالفرق بين التطبيقين غير دال إحصائيًا.
- لاستخدام استراتيجيات التفکير المتشعب فاعلية في تنمية مهارات القراءة الناقدة ککل لدى تلاميذ المجموعة التجريبية.
وأوصت الدراسة بما يلي:
- ضرورة تنمية مهارات القراءة الناقدة لدى المتعلمين بکل المراحل التعليمية من خلال فروع اللغة العربية الأخرى انطلاقًا من أنه لا يمکن الاستغناء عن القراءة في الحياة عامة، وضرورة تکوين رؤية نقدية لدى المتعلمين تساعدهم على التمييز بين الجيد والرديء فيما يتعرضون له من ألوان وأشکال المعرفة.
- حث المتعلمين على استخدام استراتيجيات التفکير المتشعب في حل القضايا والمشکلات التي تعترضهم، وتدريبهم على ممارسة وتطبيق ما تعلموا واکتسبوا في مواقف جديدة.
Abstract of the first research
The Effectiveness of Using Divergent Thinking Strategies in Developing Critical Reading Skills of the Preparatory Stage Students
By- Dr.Salwa Hassan Mohamed Basal
The presents study investigated the effectiveness of using divergent thinking strategies in developing critical reading skills of the of the first-grade preparatory stage students. The participants of the study were (70) first-grade perp stage students, randomly chosen from tow  of  Sharkia Governorate schools. They were divided into two groups with (35) students per one;an experimental group and a control one.The researcher prepared a test of critical reading skills to measure the critical reading skills of the first-grade students and ateacher's guide witha student book to teach critical readingvia divergent thinking strategies. The instruments were pre-post- administered to investigate the effectiveness of the divergent thinking strategies in developing critical reading skills of the first-grade preparatory stage students.Then, the obtained results were submittedto the convenient statistical methods to be analyzed and to verify the study hypotheses.
Results of the research
Thecurrent researchshowed the following results:
-Therewas a statistically significant difference between the mean scores of the control group and the experimental group in the post-administration of the critical reading skills test as a whole favoring experimental group.
-Therewas a statistically significant difference between the mean scores of the experimental group in the pre-andthe post-administration of the critical reading skills test as a whole and in each skill favoring the post administration; except for the eighth skill, namely, " Concluding the connotations in the context "; the difference between the two administrations is not  statistically significant.
- Utilizing divergent thinking strategies has a positive to effecton developing critical reading skills of the experimental group students
Recommendations of the research
       The current research recommended:
- The importance of   developing critical reading skills holistically for all Arabic language learners in all educational stages, since it is indispensable to read in public life and the need to create a critical vision for learners help them to distinguish between the good and bad in their readings of all branches and forms of knowledge
- The necessity for encouraging learners to use divergent thinking strategies in order to face obstacles facing their learning and training them to practice and apply what they learned and experienced in other different learning situations.



* المجموعة التجريبية من مدرسة عبداللطيف حسانين الإعدادية، والمجموعة الضابطة من مدرسة السادات الإعدادية بنات1- إدارة شرق الزقازيق.