فعَّالية برنامج تدريبي في خفض بعض اضطرابات النطق لدى الأطفال زارعي قوقعة الأذن

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة القاهرة

المستخلص

استهدف البحث التعرف على فعالية برنامج تدريبي في خفض بعض اضطرابات النطق لدي الأطفال زارعي قوقعة الأذن . تکونت عينة الدراسة من مجموعة تجريبية ( 6 ) أطفال ، ومجموعة ضابطة ( 6 ) أطفال من الأطفال زارعي قوقعة الأذن ، وتترواح أعمارهم الزمنية من ( 5 – 7 ) سنوات ، وبإستخدام مقياس ستانفورد – بينية للذکاء
( الصورة الخامسة ) ومقياس کفاءة النطق المصور ( إعداد / إيهاب الببلاوي ) والبرنامج التدريبي ( إعداد / الباحث ) ، وقد اسفرت النتائج عن : وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي على مقياس کفاءة النطق لصالح المجموعة التجريبية ، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي علي مقياس کفاءة النطق لصالح القياس البعدي ، وأخيرا کشفت النتائج عن أنه لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس کفاءة النطق.
Abstract
Effectiveness of a training program on reducing some articulation disorders in cochlear hearing impaired children
The current study aimed to identify the effectiveness of a training program on reducing some articulation disorders in cochlear hearing impaired children.The study sample includes (6) experimental group and (6) control group children with cochlear implants, aged 5-7 years. Using Stanford–Binet Intelligence Scale (version 5), pictorial articulation competence scale (By, Ehab ElBeblawy) and the training program. the study results showed that there are significant statistically differences between the mean scores of experimental and control groups on articulation competence scale favoring the experimental group, and that there are significant statistically differences between the mean scores of experimental pre and post assessment on articulation competence scale favoring the post assessment. It showed that there are no significant statistically differences between the mean scores of experimental in pre and post assessment on  articulation competence scale. Finally, it showed that there are no significant statistically differences between the mean scores of experimental in post and follow up assessment on  articulation competence scale.