فاعلية برنامج تدريبي قائم على التعليم المتمايز في تنمية المهارات التدريسية لدى معلمات لغتي بالصفوف الأولية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

السعودية

المستخلص

هدف البحث إلى معرفة فاعلية برنامج تدريبي قائم على التعليم المتمايز في تنمية مهارات التخطيط والتنفيذ والتقويم لدى معلمات لغتي بالصفوف الأولية، وتحقيقا لهذا الهدف تم استخدام المنهج الوصفي، والمنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي، المکون من مجموعة واحدة، وتکونت عينة البحث من25 معلمة من معلمات لغتي بالصفوف الأولية من المرحلة الابتدائية بمکتب التعليم بالنهضة بمدينة الرياض، وقدم لهن برنامج تدريبي حول مهارات التعليم المتمايز، وتم قياس أدائهن القبلي والبعدي بواسطة اختبار تحصيلي في المعلومات والمعارف، وبطاقة ملاحظة لمهارات التعليم المتمايز، ولاختبار فروض البحث تمت معالجة البيانات باستخدام برنامج الرزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS ) حيث تم استخدام اختبار"ت" للمجموعات المترابطة، وقد توصل البحث إلى مجموعة من النتائج، أهمها:
1-   وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى الدلالة ) 0,05 ( بين متوسط درجات المعلمات )عينة البحث( في اکتساب المعلومات المعارف، المتعلقة بالتعليم المتمايز قبل تعرضهن للبرنامج التدريبي وبعده لصالح التطبيق البعدي.
2-   وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى الدلالة ) 0,05 ( بين متوسط درجات المعلمات )عينة البحث في المهارات التدريسية المتعلقة بالتعليم المتمايز قبل تعرضهن للبرنامج التدريبي وبعده لصالح التطبيق البعدي.
الکلمات المفتاحية: التعليم المتمايز، المهارات التدريسية، معلمات لغتي.
Abstract
The study title: The effectiveness of a training program based on the differentiated instruction in developing the teaching skills of female teachers of “Loghati” subject in the first grades of primary schools.
Researcher:      dr- Ghadah Nasser Al-Tamimi           Fatimah Abdullah Alghamdi,
The study aims to recognize the effectiveness of a training program based on the differentiated instruction in developing the planning, implementing and evaluating skills of “Loghati” subject female teachers in the first grades of primary schools. To achieve the goal of this study, the descriptive and empirical method with semi-empirical design which consist of one group were used. The study sample consisted of 25 female teachers who teach “Loghati” subject in the first grades of primary schools, at the Education Office in Al-Nahdha district in Riyadh region. A training program on the differentiated instruction skills was provided for these teachers. Their performance before and after the program was measured by taking an achievement test in knowledge and education and taking the differentiated instruction skills measurement.
To examine the study hypotheses, data was processed by using the Statistic Package for Social Sciences (SPSS), in which a “paired- sample T-test” was used. Some of the significant study findings are the following:
1. There is statistically significant difference at the level of (0.05) between the average scores of the female teachers (the study sample) in the knowledge and education acquisition related to differentiated instruction before and after the training program in support of post application.
2. There is statistically significant difference at the level of (0.05) between the average scores of the female teachers (the study sample) in teaching skills related to differentiated instruction before and after the training program in support of post application.
Key Words:Differentiated Instruction

الكلمات الرئيسية