فاعلية تدريس وحدة بمنهج التربية الاجتماعية والوطنية قائمة على تقنية الواقع المعزز لتعلم المفاهيم الجغرافية لدى طلاب الصف السادس الابتدائي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

السعودية

المستخلص

هدف البحث الحالي التعرف إلى فاعلية تدريس وحدة بمنهج التربية الاجتماعية والوطنية قائمة على تقنية الواقع المعزز لتعلم المفاهيم الجغرافية لدى طلاب الصف السادس الابتدائي، واعتمد الباحث على المنهج شبه التجريبي، حيث تم اختيار عينة للبحث مکونة من (41) طالبة من طلاب الصف السادس الابتدائي من مدرستي الفاروق الابتدائية (۲۰) طالبا کمجموعة ضابطة، ومن مدرسة ابن کثير الابتدائية (۲۱) طالبا کمجموعة تجريبية، وتم تعليمهم وحدة "أرض وطني" باستخدام تقنية الواقع المعزز للمجموعة التجريبية، وبالطريقة المعتادة للمجموعة الضابطة، ولتحقيق هدف البحث تم إعداد دليل للمعلم لتدريس الوحدة باستخدام تقنية الواقع المعزز، کما أجد اختبار التحصيل لقياس مدى تعلم الطلاب للمفاهيم الجغرافية، وفي الضبط التجريبي تم تطبيق الاختبار على عينة استطلاعية (من مجتمع البحث) لقياس ثبات الأداة والاتساق الداخلي وصدق المحتوى ومعاملات التميز والسهولة والصعوبة وزمن الاختبار، وقد أظهرت نتائج البحث وجود فرق ذو دلالة إحصائية عن مستوى الدلالة (0.05)  بين متوسط درجات الطلاب في القياس البعدي للاختبار لصالح المجموعة التجريبية، وبناء على ذلک فقد أوصى الباحث بعدد من التوصيات منها العمل على استخدام تقنية الواقع المعزز في تدريس المقررات التعليمية وخصوصا لمنهج الجغرافيا، تدريب المعلمين على استخدام تقنية الواقع المعزز، وتوفير متطلبات استخدام تقنية الواقع المعزز في مدارس التعليم العام ، إضافة إلى توظيف البرمجيات القائمة على تقنية الواقع المعزز بجميع أشکالها في جميع المقررات الدراسية المراحل التعليم العام في مدارس المملکة .
 
Abstract
The effectiveness of teaching a unit in the curriculum of social and national education based on the technology of enhanced reality tolearn the geographical concepts of students in the sixth grade
By: Ibrahim bin Ahmad al-Maliki
Supervision: Prof. Asmaa Zayn Sadiq al-Ahdal
 
This research aimed to identify the effectiveness of teaching a unit of social and citizenship education curriculum to students at the elementary sixth grade by using augmented reality technology. The researcher relied on semi-experimental methods. The sample of the research was 41 students from sixth-grade students, divided into two groups the experimental group includes (21) students they were taught the "my national land" unit by using the augmented reality technology, while the control group includes (20) students were taught the "my national land" unit by using the traditional method. The researcher prepared the "Teacher's Guide " manual to (my national land) unit of sixth grade social and citizenship curriculum education by using augmented reality technology, prepared achievement test to measure the student learning of geographical concepts, to control the experiment a sample exploration was conducted (from the research population) to measure the tool stability, internal consistency, content validation, efficiency, ease, difficulty and test time. The research found that there is a statistically significant difference between the means of the student's scores in the post-test in favor of the experimental group. The researcher recommended that there is a need to use of augmented reality technology in teaching the educational courses, especially the geography curriculum, Training teachers to use the augmented reality technology, provide the schools by the requirements to use the augmented reality technology in every education stages, in addition, to employing the software which based on the augmented reality technology in every curriculum of the general education stages in the Kingdom schools.