الجمعية المصرية للقراءة والمعرفةمجلة القراءة والمعرفة2535-211318الجزء الأول 206 دیسمبر20181201مقدمة العدد ديسمبر الجزء الأول11410026110.21608/mrk.2018.100261ARمقدمة العدد الجزء الأولديسمبرJournal Article20200703الجمعية المصرية للقراءة والمعرفةمجلة القراءة والمعرفة2535-211318الجزء الأول 206 دیسمبر20181201التخطيط لبناء ونشر ثقافة التسامح عند الشباب153910026210.21608/mrk.2018.100262ARحازم محمد إبراهيممطرقسم التخطيط االجتماعى
کلية الخدمة االجتماعية
جامعة حلوانJournal Article20200703تتحدد مشکمة الدراسة في التخطيط لنشر ثقافة التسامح عند الشباب, والتوصؿ لتصور تخطيطي مقترح ورؤية أستشرافية لبناء ثقافة التسامح, ويمکف صياغة مشکمة الدراسة في التساؤؿ التالي ما ىي خطة بناء ونشر ثقافة التسامح عند الشباب؟ و تمثمت أهمية الدراسة بشکؿ عاـ في التخطيط العممي لبناء ونشر ثقافة التسامح عند الشباب, والتوصؿ لتصور تخطيطي مقترح ورؤية أستشرافية لبناء ونشر ثقافة التسامح عند الشباب مف خالؿ أىمية بناء ثقافة التسامح عند الشباب, وأىمية نشر ثقافة التسامح عند الشباب, والهدف العاـ لمدراسة ىو التخطيط العممي لبناء ونشر ثقافة التسامح عند الشباب, و التوصؿ لتصور تخطيطي مقترح ورؤية أستشرافية لبناء ونشر ثقافة التسامح عند الشباب, و فر و ض الدراسة ىؿ توجد عالقة طردية بيف التخطيط االجتماعي و بناء ثقافة التسامح عند الشباب؟ وىؿ توجد عالقة طردية بيف التخطيط االجتماعي ونشر ثقافة التسامح عند الشباب, و تناولت مفاهيم الدراسة مفيوـ التسامح ومفيوـ الشباب والموجيات النظرية لمدراسة. ونوع الدراسة وصفية, ومنهجها المسح االجتماعي بالعينة, وخطة المعاينة ىـ الشباب الجامعي, و وحدة المعاينة ىي الشاب الجامعي, وتـ سحب عينة عشوائية مف الطالب وفؽ نسبة ٘ % مف العدد الکمى, و طار ا المعاينة ىو القائمة التى تشمؿ جميع المفردات التى يتألؼ منيا مجتمع البحث وىى الشباب الجامعي, عينة الدراسة الشباب الجامعي, و نوع العينة عينة عشوائية منتظمة, و حجـ العينة الحجـ األمثؿ لمعينة, وأداة الدراسة استمارة استبياف, المجاؿ المکاني ويقصد بو البيئة الجغرافية أو المنطقة التى يجرى فييا البحث, والمجاؿ المکاني الدراسة الحالية الحرـ الجامعي لجامعة حمواف, المجاؿ البشرى, ويقصد بو مجتمع البحث وقد يکوف أفراد أو جماعات أو قطاعات أو وحدات کبرى, ويتمثؿ المجاؿ البشرى ليذه الدراسة فى عينة عشوائية مف الشباب الجامعي, المجاؿ الزمني, ويقصد بو الوقت المناسب الذي يتـ فيو جمع البيانات المطموبة مف اٌغّع١خ اٌّصش٠خ ٌٍمشاءح ٚاٌّعشفخ ععٛ اٌغّع١خ اٌذٌٚ١خ ٌٍّعشفخ ILA 51 المبحوثيف وفى ىذه الدراسة المجاؿ الزمني ىي الفترة الزمنية التى أستغرقيا الباحث فى إجراء الدراسة. وکانت نتائج الدراسة أنيا حققت الدراسة أىدافيا واختبرت فروضيا وتوصمت لتصورىا التخطيطي المقترح وانتيت بمجموعة مف التوصيات ومنيا تفعيؿ التشريعات واالتفاقيات الدولية وکذلؾ مدونة السموؾ المتعمقة بحماية الشباب, و دور اإلعالـ واالتصاؿ في تعزيز ثقافة التسامح, و ضرورة تعزيز روح المواطنة لدي الشباب لکي يزيد انتماؤىـ لموطف.الجمعية المصرية للقراءة والمعرفةمجلة القراءة والمعرفة2535-211318الجزء الأول 206 دیسمبر20181201تحليل واقع السياسة المالية والنمو الاقتصادي في الجزائر (1990-2015)416110026310.21608/mrk.2018.100263ARبختتةسعيدىاستارة محاضرة
المذرسةالوطننٍة العليا للإحصاء والأقتصاد التطبٍقًى الجزائرJournal Article20200703قامت الجزائر کغيرىا من الدول النامية بعد حصوليا عمى االستقالل برسم سياسة تنموية طويمة المدى، اتبعت خالليا سياسة مالية توسعية وذلک بالرفع من إنفاقيا االستثماري، معتمدة في ذلک عمى الجباية البترولية التي مثمت أىم مصدر لمتمويل آنذاک. ولکن مع حدوث الصدمة النفطية سنة 6653 ، تزعزع االقتصاد الجزائري وظيرت االختالالت في االستقرار االقتصادي الکمي مما استدعى القيام بإصالحات ودخول الجزائر في اتفاقيات مع المؤسسات المالية الدولية. وانطالقا من سنة 6666 عرفت أسعار النفط انتعاشا متزايدا، فشرعت الجزائر في انتياج سياسة مالية توسعية لم يسبق ليا مثيل من قبل، السيما من حيث أىمية الموارد المالية المخصصة ليا وذلک عبر البرامج االستثمارية العمومية. Abstract Algeria, like other developing countries after the independence of the long-term development policy, which followed the expansionary fiscal policy by raising investment spending, based on oil revenue, which represented the most important source of funding at that time. But with the oil shock in 1986, destabilizing the Algerian economy, imbalances appeared in macro-economic stability, which was summoned to carry out reforms and the entry of Algeria in the agreements with the international financial institutions. Starting from the year 1999, known oil prices increased recovery, initiated in Algeria expansionary fiscal policy of unprecedented before, especially in terms of the importance of the financial resources allocated to them through public investment programs, led to influence the rate of growth. Keywords: fiscal policy, the rate of growth, economic imbalances, financial institutions.الجمعية المصرية للقراءة والمعرفةمجلة القراءة والمعرفة2535-211318الجزء الأول 206 دیسمبر20181201التنمية البشرية للشباب العربى المفهوم . المعوقات . الأليات دراسة ميدانية على عينة من الشباب المصرى638510026510.21608/mrk.2018.100265ARفاطمة الزهراء محمد طهالغزيرىخبير إجنماعيJournal Article20200703الجمعية المصرية للقراءة والمعرفةمجلة القراءة والمعرفة2535-211318الجزء الأول 206 دیسمبر20181201دور النظام التربوي الجزائري في تعزيز روح التربية الوطنية في ظل مطالب التحولات العالمية.8710010026610.21608/mrk.2018.100266ARسعاد بن ققة -سليمان بن عميروش- يوسف عليشريفالجزائرJournal Article20200703يعثبر مجال التربية الوطنية من الموضوعات التى نالت اهتمام المفکرين في الآونة الأخيرةخاصة ، وهذا بسبب المتغيرات العالمية والتحديات الکبرى التى لم تستطيع حدود الدول وما تحويهمواجهتها وتصديها حتى في تأثيرتها السلبيةالجمعية المصرية للقراءة والمعرفةمجلة القراءة والمعرفة2535-211318الجزء الأول 206 دیسمبر20181201التطرف کقضية عالمية معاصرة10111710026710.21608/mrk.2018.100267ARياسمينة - سليمة بوخيط - نصيرة بونويقةکتفيجامعة محمد بوضياف -
مسيلةJournal Article20200703تهدف الدراسة الحالية الکشفعف ظاىرة التطرف کقصية عالمية معاصرة، حيث يشير التطرف في ميدان علمـ الأجتماع إلى حالةة الجمود العقائدى أو الأنغلاق الفکريالجمعية المصرية للقراءة والمعرفةمجلة القراءة والمعرفة2535-211318الجزء الأول 206 دیسمبر20181201الجمهورية الجزائرية الديمقراطية الشعبية وزارة التعليم العالي والبحث العلمي کلية العلوم الإنسانية والاجتماعية قسم علم الاجتماع11913710027210.21608/mrk.2018.100272ARمصطفى بوجلال - جمال بن خالد - مريم شباحبوجلالالجزائرJournal Article20200703Summary The problem of objectivity and subjectivity is linked to the paradox between the natural phenomenon and the human phenomenon. Subjective and objective has been established in sociology in the light of this bilateral, which governs all fields and levels of interaction that takes forms of conflict and harmony; since the relation between the subjective, the objective, the individual and the collective at the same time, is reflected in various human and social phenomena studied and understood by it. Objectivity is neutral in its judgment in terms of value, and dealing with the basic dimensions of the analysis on both; the theoretical orientations, in the one hand, and the relations forms between the theoretical orientations, between them and the sociological reference system, on the other. The future of sociological theory indicates that it has crystallized on the major theories that include sub-constructs which vary according to the intellectual orientations; Postmoالجمعية المصرية للقراءة والمعرفةمجلة القراءة والمعرفة2535-211318الجزء الأول 206 دیسمبر20181201البيدوفيل وجرائم الخطف قراءة سوسيولوجية.13915110027410.21608/mrk.2018.100274ARاسمهان بلوم - قجة رضا - حورية على الشريفبلومجامعة محمد بوضياف بالمسيلة.Journal Article20200703الجمعية المصرية للقراءة والمعرفةمجلة القراءة والمعرفة2535-211318الجزء الأول 206 دیسمبر20181201وسائل الإعلام و الهوية الثقافية بين التعزيز والاستلاب15316710027710.21608/mrk.2018.100277ARسيفونبايةجامعة محمد بوضياف بالمسيلةJournal Article20200703The media and the cultural identitiy between the progress and obduction Due to the emeging développement in the communication technology and the spread of globalization ,the cultural identities of nations are threatned now of exitinction especially under the current international changes besides the great spread of globalization becomes a source of vandalism that destroyed every thing Genwine wich has been replaced by what is new and strange this would make the idendties melted in one single iternatinal identity by wich the universal humanbeig arise There is no doubt that media is playing an important role in establishing the national cultural identity through a functional formulation of news wish support our national identity particularly under the great spread of technology additionally knowing the dimension of national identity will contribute to solve the identity problematic From here , the important of research’s on the relationship between the media and the cultural identity under the globalization highlightedالجمعية المصرية للقراءة والمعرفةمجلة القراءة والمعرفة2535-211318الجزء الأول 206 دیسمبر20181201دور إخلاقيات العمل في تحقيق مبادئ المسؤولية الأجتماعية والحد من الفساد الإداري في منظمات الأعمال16818210027910.21608/mrk.2018.100279ARصليحة مقاوسي - رحالي صليحة - حکيمة مرازقةمقاوسيجامعة باتنةJournal Article20200703الجمعية المصرية للقراءة والمعرفةمجلة القراءة والمعرفة2535-211318الجزء الأول 206 دیسمبر20181201دور التنمية المستدامة لمنظمات الأعمال في حماية حقوق المستهلک (من وجهة نظر تسويقية)18319910028010.21608/mrk.2018.100280ARسامية لحول - سعيدة بولطيف- ريمة باشالحولالجزائرJournal Article20200703The role of sustainable development of business organizations in the protection of consumer rights (From a marketing point of view) Abstract Increasing awareness of the need for the participation of business organizations in all development processes as a full partner in the daily life of society. The society started to take on new and more complex dimensions. Business organizations must respond to the expectations and aspirations of the community. Rather, they must participate in philanthropy, voluntary campaigns, Health and environment, taking into account human rights, especially the rights of consumers and workers, and try to develop new behaviors in society and commitment to fair competition and away from monopoly and satisfy consumers. Through the previous thesis, this research aims to identify the role of sustainable development of business organizations in protecting consumer rights, from a marketing point of view. This is done by highlighting the basics of sustainable development for business organizations and identifying the relationship between this concept and marketing concept. Consumer rights, as a human being, will also be recognized and how corporate social responsibility can protect consumer rights through sustainable marketing. The results of the study showed the contribution of sustainable development to business organizations in protecting consumer rights through the commitments they undertake in carrying out various practices that they apply to consumers through sustainable marketing, namely green marketing (green product, green price, green promotion and green distribution) (Quality; innovation, management structure; responsible communication) and community marketing (educational or educational role; citizen sensitivity to consumers, and setting themselves up in the commitment register). Keywords: Sustainable Development - Consumer Rights Protection - Sustainable Marketing – Green Marketing - Responsible Marketing - Social Marketing - Business Organizations. 186 * مقالجمعية المصرية للقراءة والمعرفةمجلة القراءة والمعرفة2535-211318الجزء الأول 206 دیسمبر20181201التحرش عبر الإنترنت : الإشکاليات والمواجهة18522010028110.21608/mrk.2018.100281ARأيمن أحمدزيتونمرکز رؤية للدراسات الإجتماعيةJournal Article20200703الجمعية المصرية للقراءة والمعرفةمجلة القراءة والمعرفة2535-211318الجزء الأول 206 دیسمبر20181201فاعلية استخدام استراتيجيات التفکير المتشعب في تنمية مهارات القراءة الناقدة لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية22127110028310.21608/mrk.2018.100283ARسلوى حسن محمدبصلأستاذ المناهج وطرق تدريس اللغة العربية المساعد
بکلية التربية- جامعة الزقازيقJournal Article20200703<strong> </strong>
هدفت الدراسة الحالية إلى الکشف عن فاعلية استخدام استراتيجيات التفکير المتشعب في تنمية مهارات القراءة الناقدة لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي؛ ولتحقيق هدف الدراسة قامت الباحثة بالإجراءات التالية: تحديد مهارات القراءة الناقدة المناسبة لتلاميذ الصف الأول الإعدادي، وإعداد اختبار لقياس مهارات القراءة الناقدة لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي، وإعداد دليل المعلم وکتاب التلميذ لتدريس القراءة باستخدام استراتيجيات التفکير المتشعب لتنمية مهارات القراءة الناقدة لدى التلاميذ، ثم اختيار عينة من تلاميذ الصف الأول الإعدادي من مدرستين بمحافظة الشرقية، وتقسيمها إلى مجموعتين تجريبية وضابطة(*)، وضبط المتغيرات ليصبح عدد تلاميذ کل مجموعة (35) تلميذًا، وإجراء التجربة على عينة الدراسة، ثم رصد النتائج
ومعالجتها إحصائيًا والتحقق من صحة الفروض.
<strong>وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:</strong>
- وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية في التطبيق البعدي لاختبار مهارات القراءة الناقدة ککل لصالح المجموعة التجريبية".
- وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات التطبيقين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية في اختبار مهارات القراءة الناقدة ککل، وفي کل مهارة على حدة لصالح التطبيق البعدي؛ ما عدا المهارة الثامنة وهي:"استنتاج المعاني الضمنية الواردة في الموضوع"؛ فالفرق بين التطبيقين غير دال إحصائيًا.
- لاستخدام استراتيجيات التفکير المتشعب فاعلية في تنمية مهارات القراءة الناقدة ککل لدى تلاميذ المجموعة التجريبية.
<strong>وأوصت الدراسة بما يلي:</strong>
- ضرورة تنمية مهارات القراءة الناقدة لدى المتعلمين بکل المراحل التعليمية من خلال فروع اللغة العربية الأخرى انطلاقًا من أنه لا يمکن الاستغناء عن القراءة في الحياة عامة، وضرورة تکوين رؤية نقدية لدى المتعلمين تساعدهم على التمييز بين الجيد والرديء فيما يتعرضون له من ألوان وأشکال المعرفة.
- حث المتعلمين على استخدام استراتيجيات التفکير المتشعب في حل القضايا والمشکلات التي تعترضهم، وتدريبهم على ممارسة وتطبيق ما تعلموا واکتسبوا في مواقف جديدة.
<strong>Abstract of the first research</strong>
<strong>The Effectiveness of Using Divergent Thinking Strategies in Developing Critical Reading Skills of the Preparatory Stage Students</strong>
<strong>By- Dr.Salwa Hassan Mohamed Basal</strong>
The presents study investigated the effectiveness of using divergent thinking strategies in developing critical reading skills of the of the first-grade preparatory stage students. The participants of the study were (70) first-grade perp stage students, randomly chosen from tow of Sharkia Governorate schools. They were divided into two groups with (35) students per one;an experimental group and a control one.The researcher prepared a test of critical reading skills to measure the critical reading skills of the first-grade students and ateacher's guide witha student book to teach critical readingvia divergent thinking strategies. The instruments were pre-post- administered to investigate the effectiveness of the divergent thinking strategies in developing critical reading skills of the first-grade preparatory stage students.Then, the obtained results were submittedto the convenient statistical methods to be analyzed and to verify the study hypotheses.
<strong>Results of the research</strong>
Thecurrent researchshowed the following results:
-Therewas a statistically significant difference between the mean scores of the control group and the experimental group in the post-administration of the critical reading skills test as a whole favoring experimental group.
-Therewas a statistically significant difference between the mean scores of the experimental group in the pre-andthe post-administration of the critical reading skills test as a whole and in each skill favoring the post administration; except for the eighth skill, namely, " Concluding the connotations in the context "; the difference between the two administrations is not statistically significant.
- Utilizing divergent thinking strategies has a positive to effecton developing critical reading skills of the experimental group students
<strong>Recommendations of the research</strong>
The current research recommended:
- The importance of developing critical reading skills holistically for all Arabic language learners in all educational stages, since it is indispensable to read in public life and the need to create a critical vision for learners help them to distinguish between the good and bad in their readings of all branches and forms of knowledge
- The necessity for encouraging learners to use divergent thinking strategies in order to face obstacles facing their learning and training them to practice and apply what they learned and experienced in other different learning situations.
<br clear="all" />
* المجموعة التجريبية من مدرسة عبداللطيف حسانين الإعدادية، والمجموعة الضابطة من مدرسة السادات الإعدادية بنات1- إدارة شرق الزقازيق.
الجمعية المصرية للقراءة والمعرفةمجلة القراءة والمعرفة2535-211318الجزء الأول 206 دیسمبر20181201دور الأشطة الصفية في إکساب طفل الروضة بعض مفاهيم الأمن الفکري ومعوقات ذلک من وجهة نظر المعلمات بمدينة الدمام27332010028710.21608/mrk.2018.100287ARأم هاشم محمد عبدالباقيعبدالمطلبجامعة الأمام عبدالرحمن الفيصلJournal Article20200703The Role of Classroom Activities in Kindergarten Child’s Acquisition of Intellectual Security Concepts and Its Barriers from Viewpoint of Female Kindergarten Teachers in Dammam This study aimed at identifying the reality of classroom activities in kindergarten child’s acquisition of some intellectual security concepts and the barriers of that from viewpoint of female kindergarten teachers in Dammam in Kingdom of Saudi Arabia. Hence, the study handled a questionnaire about the role of classroom activities in kindergarten child’s acquisition of some intellectual security concepts and the barriers from viewpoint of female kindergarten teachers in Dammam in Kingdom of Saudi Arabia. The questionnaire was to be shown for the arbitrators in its primary form, edited according to their viewpoints, and finally confirmed to be the final form for application. The sample consisted of 140 female kindergarten teachers in Dammam in Kingdom of Saudi Arabia. Data was entered statistically by SPSS program as indicated overall the questionnaire sentences. Repetitions, percentages and standard deviations were also included for counting kindergarten teacher’s responses. The study attained a list of classroom activities provided for the kindergarten child from viewpoint of the female teachers in Dammam in Kingdom of Saudi Arabia. The percentage of most classroom activities – provided for the child in kindergarten stage in Dammam, which came as: 58% for educational sides, followed by 53% for circle game, 42% for movemental games, 40% for the last meeting action, and 30% for daily school meal. However, there were other activities that came up with low percentages as: national festivals, open day, developing basic skills, cultural and artistic activities. The study also attained arising average in teachers’ responses for the first pivot of the research study. This registered for the first pivot texts as being contributed positively to enhance intellectual security of the kindergarten child from viewpoint of kindergarten teachers in Dammam in Kingdom of Saudi Arabia. This indicates that parts of this axis contribute positively to kindergarten child’s acquisition of concepts of intellectual security. On the other hand, the study attained a group of barriers that disabled the process of developing intellectual security of the kindergarten child from view point of kindergarten teachers in Dammam in Kingdom of Saudi Arabia .These barriers were found clearly in poor awareness among parents of the importance of integrated classroom activities; lack of tools and means that help in providing better classroom activities for the child; lack of classroom activities that increase the child's knowledge of his rights; closing all ways of discussion and dialogue with 477 others; unclear felt sides; disappearing of model people from child’s life; the defects of educational curriculum.The study reported its results in light of prior studies as it suggested a combination of recommendations and suggestions that activate the role of classroom activities in kindergarten child’s acquisition of some intellectual security concepts in Dammam in Kingdom of Saudi Arabiaالجمعية المصرية للقراءة والمعرفةمجلة القراءة والمعرفة2535-211318الجزء الأول 206 دیسمبر20181201“The Unity of Moderate Moslems and Deradicalization Process in Indonesia”172710028810.21608/mrk.2018.100288ARMiftahur RahmanRahmanJournal Article20200703Abstract: This paper, that would be presented in International Conference on Contemporary Perspectives of Social Science, Humanities, and Education, Dar El-Diafa, Ain Shams University, Cairo, Egypt, 24-26 April 2018, begins with an understanding of Radicalism itself that is linked to the history of Islam, the history of human rights, and the actual issues that have occurred in the Middle East. The paper has an initial hypothesis that religious-based radicalism can only be terminated through the concept of the unity of moderate people, for example if the Radicalism is using Islam, so that the moderate moslems must be united to counter the radicalists. Therefore, this paper will be analyzed through primary data from peaceful verses of the Qur'an. To answer the religion-based thought, this paper is using the theory of Religious as Mobilization. In conclusion later, the speakers will speak about Deradicalization strategy to be implemented in Indonesia based on the spirit of moderate moslems in Indonesia. Deradicalization strategy is part of Indonesian national defense system since Bali Bombing 2002. Although officials had detected the links of terrorism, the action was happening again in the beginning of 2015 with Thamrin Bomb. The involvement of civilians to end terrorism link is regarded as important as officials and police officers, because the actors of bombing are civilians, and sometimes they had targeted police buildings. In principle, the unity of moderate people is regarded as the weapon to counter radicalists, especially if the moderate people are coming from the civilians, scholar, academicians, and other important sectors, because they can influence young generation to abort all radical ideology and can participate in national defense system itself to end radicalism thought in Indonesia.الجمعية المصرية للقراءة والمعرفةمجلة القراءة والمعرفة2535-211318الجزء الأول 206 دیسمبر20181201Ahmad Shawqi and educational poetic stories on the tongues of the animals11510028910.21608/mrk.2018.100289ARNada YousufAl-RifaiJournal Article20200703Shawqi‟s work at the palace played a great role in facilitating ways to gain information, knowledge, and access to European arts, as the Khedive sent him to Europe to learn about both French and English literature. He translated some literary works, such as Lamartine‟s poem, “The Lake.” Shawqi was also pleased by La Fontaine‟s poetry and fables. Thus, he was influenced by the French poets in their dealings with new subject matter and their ways of forming their poems. He also took advantage of what he learned in France in choosing new topics, bringing them out in an innovative and exquisite manner; he blended heritage with language, style, music, and imagination and presented them in a smooth Egyptian spirit, which fit emerging Arab tastes (Al-Sheikh, 2006).