الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة
مجلة القراءة والمعرفة
2535-2113
2735-3273
19
العدد 216 أکتوبر الجزء الثانى
2019
10
01
فاعلية نموذج تعليمي/تعلمي في ضوء نظريات التعليم لتنمية حل المشکلات في الرياضيات لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية بفلسطين
15
38
AR
عمرو أحمد
قنن
10.21608/mrk.2019.100391
The current research aimed at: Building A model of<br />Educational /Learning Proposal in the light of Educational Theories<br />and its Effectiveness in Developing Solving Problems in Mathematics for<br />Preparatory Stage Students in Palestine. The experimental research<br />group consisted of a number (30) students from the preparatory stage of<br />the Ahmed Abdul Aziz Preparatory School in Palestine in the first<br />semester of the academic year 2015/2016.<br />The current research results showed the existence of a statistically<br />significant difference at level (0.01) between the mean scores obtained<br />by participants in the two applications of the pre-post test Solving<br />Problems skills whole as and in each of its skills separately in favor of<br />the post application and is calculate according ETA square Impact size<br />as (0.924), and its effectiveness Black according to equation is (1.24).<br />In light of these findings, the current research recommends the inclusion<br />of an article in the content of mathematics in the light of the theories of<br />education for middle school students, and the vaccination of math<br />courses with mathematical problems that promote the development of<br />problem solving in students and also the development of different types<br />of thinking.
النموذج التعليمي/ التعلمي,نظريات التعليم,حل المشکلات
https://mrk.journals.ekb.eg/article_100391.html
https://mrk.journals.ekb.eg/article_100391_a520c86f78b551818753291e2fc5eba0.pdf
الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة
مجلة القراءة والمعرفة
2535-2113
2735-3273
19
العدد 216 أکتوبر الجزء الثانى
2019
10
01
مستوى النرجسية المرضية وعلاقتها بمشاعر النقص وتقدير الذات لدى طلبة جامعة أم القرى
39
84
AR
سلمى صالح سليمان
السبيعي
جامعة ام القرى
10.21608/mrk.2019.100392
Pathological Narcissism Level and Its Relation to Inferiority Feelings and<br />Self-Esteem among Umm Al-Qura University Students<br /><br />The current study aimed to identify the levels of pathological narcissism,<br />self-esteem, and inferiority feelings among students at Umm Al-Qura University<br />and to examin the interrelationships between these variables. The study sample<br />consisted of (256) male and female students from different faculties, educational<br />levels, and academic performance. To achieve the study goals; the researcher<br />used three scales: pathological narcissism scale (Jodeh, 2012), Rosenberg self<br />esteem scale for adults, and the Arabic translated version of inferiority feelings<br />scale and she tested validities and reliabilities of these scales. The results<br />showed that; there were low levels of pathological narcissism and inferiority<br />feelings and high level of pathological narcissism and self-esteem. There were<br />significant correlations between study variables. The correlation coefficient<br />between pathological narcissism and self-esteem was negative (r = -0.32, p <<br />0.01), in the other hand, pathological narcissism and inferiority feelings was<br />positive (r = 0.58, p < 0.01), and finally, self-esteem and inferiority feelings was<br />negative (r = -0.63, p < 0.01). The results indicated that; males report being<br />more pathological narcissistic and less inferiority feelings than females. Gender<br />did not affect self-steem and variables of faculties, educational levels, and<br />academic performance did not affect all the dependent variables. In light of the<br />results the researcher presented some recommendations.
النرجسية المرضية,تقدير الذات,مشاعر النقص
https://mrk.journals.ekb.eg/article_100392.html
https://mrk.journals.ekb.eg/article_100392_450f1b5766ed6b9e8e3dd63d080ffff1.pdf
الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة
مجلة القراءة والمعرفة
2535-2113
2735-3273
19
العدد 216 أکتوبر الجزء الثانى
2019
10
01
إستراتيجية قائمة على أنماط التعلم لتنمية مهارات القراءة النقدية فى اللغة العربية ا ولوعي بمفاهيم الأمن الفکري لتلاميذ الصف الأول الإعدادي
85
130
AR
خلف عبد المعطي عبد الرحمن
طلبة
کلية الدراسات العليا للتربية- جامعة القاىرة
10.21608/mrk.2019.100393
The research aims to develop the critical reading skills and the<br />intellectual security concepts included in the Arabic reading for the first grade<br />preparatory pupils.
<br />To achieve the goals of the research, the researcher prepared a<br />questionnaire of critical reading skills, critical reading skills test, a scale of<br />awareness of concepts of intellectual security and strategy based on learning<br />styles.<br />The researcher chose a sample of ( 66) pupils from the Menia Al-Hitt<br />Girls School, Hamed masoud school in Fayoum Governorate. ( 34) pupils for<br />the experimental group, and (32) pupils for the control group.<br />The findings of the research revealed a statistically – significant<br />difference at the level of ( 0.01 )between means of score of the experimental<br />and control group in the critical reading post- test and the scale of awareness<br />of intellectual security concepts in favor of the experimental group.<br />The researcher recommends to develop the intellectual security<br />concepts included in Arabic language curricula at all levels of education, as well<br />as interest in the development of critical reading skills, because it makes the<br />pupil able to discriminate and criticise.
إستراتيجية,أنماط التعلم,مهارات القراءة النقدية,الوعي,الأمن الفکري,الصف الأول الإعدادي
https://mrk.journals.ekb.eg/article_100393.html
https://mrk.journals.ekb.eg/article_100393_bb3bad73366753fded3cae938b901d9c.pdf
الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة
مجلة القراءة والمعرفة
2535-2113
2735-3273
19
العدد 216 أکتوبر الجزء الثانى
2019
10
01
معوّقات المشَارکة المجتمعيّة لدى طالبات المرحلة الثّانوية وسُبل التغلب عليها من وِجهة نظَر المديرات والمشرفات التّربويات بمدينة الرّياض (دراسة ميدانية)
131
186
AR
سهيّة بنت عبيد بن دغيم
العتيبي
10.21608/mrk.2019.100394
المشَارکة المجتمعيّة
https://mrk.journals.ekb.eg/article_100394.html
https://mrk.journals.ekb.eg/article_100394_e8d5493e5d7fa847193bebc4c194516e.pdf
الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة
مجلة القراءة والمعرفة
2535-2113
2735-3273
19
العدد 216 أکتوبر الجزء الثانى
2019
10
01
الصورة الفنية في شعر المقنعين
187
220
AR
فاتن يوسف جبران جابر
سريع
10.21608/mrk.2019.100395
شعر المقنعين
https://mrk.journals.ekb.eg/article_100395.html
https://mrk.journals.ekb.eg/article_100395_afe41962e359bf3c24591a489ebedd47.pdf
الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة
مجلة القراءة والمعرفة
2535-2113
2735-3273
19
العدد 216 أکتوبر الجزء الثانى
2019
10
01
برنامج قائم علي مقاصد الشرعية الإسلامية لتنمية الوعي بالقضايا الفقهية المعاصرة لطلاب التعليم بعد الأساسي بسلطنة عمان
221
266
AR
عبد الله بن أحمد بن سالم
البورسعيدي
10.21608/mrk.2019.100396
مقاصد الشرعية الإسلامية,الوعي بالقضايا الفقهية المعاصرة
https://mrk.journals.ekb.eg/article_100396.html
https://mrk.journals.ekb.eg/article_100396_3e95b6bfba2d95a4eff2a646b6ec8bd5.pdf
الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة
مجلة القراءة والمعرفة
2535-2113
2735-3273
19
العدد 216 أکتوبر الجزء الثانى
2019
10
01
برنامج فى الفلسفة قائم على مدخل تکامل المعرفة لتنمية التفکير الناقد والقيم الفلسفية لدى طلاب المرحلة الثانوية
267
298
AR
مروه بيومى عبد الحميد أحمد
غريب
کلية التربية - جامعة عين شمس
10.21608/mrk.2019.100398
مدخل تکامل المعرفة,التفکير الناقد,القيم الفلسفية
https://mrk.journals.ekb.eg/article_100398.html
https://mrk.journals.ekb.eg/article_100398_f3d2c8d5b5b7e8bfd19450289d0d794d.pdf
الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة
مجلة القراءة والمعرفة
2535-2113
2735-3273
19
العدد 216 أکتوبر الجزء الثانى
2019
10
01
مفهوم النقابة والاتجاهات النظرية في تفسير نشأتها
297
332
AR
حمد سالم
الأصيمع
10.21608/mrk.2019.100399
مفهوم النقابة,الاتجاهات النظرية
https://mrk.journals.ekb.eg/article_100399.html
https://mrk.journals.ekb.eg/article_100399_0e8bf0e127561bcfc96b0b93428bd9cf.pdf
الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة
مجلة القراءة والمعرفة
2535-2113
2735-3273
19
العدد 216 أکتوبر الجزء الثانى
2019
10
01
فاعلية استراتيجية قائمة علي الوعي الصوتي لتنمية مهارات القرائية لدي تلاميذ مرحلة التعليم الأساسي
333
356
AR
أحمد عبد الراضي علي
السيد
کلية التربية - جامعة عين شنس
10.21608/mrk.2019.100401
The current study aimed at developing the basic reading skills that suits<br />the students of the basic education stage ( the third primary stage) through a<br />suggested strategy based on vocal awareness; to achieve this aim the<br />researcher prepared the tools of the study represented in the list of basic<br />reading skills for the third primary stage students; then clarified the steps and<br />procedures of the suggested strategies ; afterwards came the preparation of<br />a teacher’s guide.<br />After applying the strategy and tools of the study ; the efficiency of the<br />suggested strategy based on vocal awareness was reached to develop the<br />reading skills of the third primary stage students.
فاعلية - استراتيجية,الوعي الصوتي,القرائية
https://mrk.journals.ekb.eg/article_100401.html
https://mrk.journals.ekb.eg/article_100401_b25660ebfd848708d3914670bb4dede8.pdf
الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة
مجلة القراءة والمعرفة
2535-2113
2735-3273
19
العدد 216 أکتوبر الجزء الثانى
2019
10
01
مستقبل سوق العمالة في المملکة في ضوء المتغيرات العالمية
357
380
AR
أحمد يحيي محمد
العمري
10.21608/mrk.2019.100403
سوق العمالة,المتغيرات العالمية
https://mrk.journals.ekb.eg/article_100403.html
https://mrk.journals.ekb.eg/article_100403_6e6546ba7de6b53a47ba62831494370c.pdf
الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة
مجلة القراءة والمعرفة
2535-2113
2735-3273
19
العدد 216 أکتوبر الجزء الثانى
2019
10
01
(Tourism constituents and tourism marketing in Oman ( Dhofar Governorate as a Model
1
17
AR
Issa Taman
Al amri
Univercity Mohamed
10.21608/mrk.2019.100405
Tourism in developing countries is seen as an important means of<br />rapid investment, especially as there is a significant shift in tourism routes<br />towards developing countries that have competed with developed countries in<br />tourist attractions.<br />The Sultanate of Oman is characterized by a variety of tourist attractions,<br />making it ranked first in the Arabian Gulf, where the natural components of<br />Dhofar province play a large role in the development of tourism through the<br />exploitation of these elements and configured as a tourist product that attracts<br />large numbers of tourists to promote and recreation and exercise hobbies and<br />enjoy the unique climate for the province, which affects the tourism<br />development of different types of tourism activities throughout the year, where<br />the Omani Ministry of Tourism is engaged in organizing entertainment events<br />throughout the year for the tourists and pilot the internal tourism movement.<br />Based on the field data and the study of the various factors affecting<br />tourism in the Sultanate of Oman - Dhofar Governorate model, analysis of its<br />impact on the Omani product and how to market it locally, nationally and<br />internationally.
tourism,Qualifications,Development,marketing,Dhofar,Sultanate of Oman
https://mrk.journals.ekb.eg/article_100405.html
https://mrk.journals.ekb.eg/article_100405_165853468a3d5f06b9156f88895c8596.pdf