البفهرس
البفهرس
تناولت هذه الدراسة قضية مهمة من قضايا التعليم العالي؛ ألا وهي دور معاهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها بالمملکة العربية السعودية في تعليم اللغة العربية ونشر الثقافة الإسلامية عالمياً؛ حيث تمثلت أهم أهداف الدراسة في: الکشف عن أهمية هذه المعاهد والدور المنوط بها تجاه متعلم اللغة وتحصيله الأکاديمي. ومحاولة التوصل إلى مدى ما تحققه هذه المعاهد من أهداف مختلفة لمتعلم اللغة الثانية غير الناطق بها. وإبراز جدوى تعليم اللغة العربية بالجامعات کفاية لحاجات المتعلمين في تعلم اللغة العربية ونشر الثقافة الإسلامية. اتبع الباحث في دراسته المنهج الوصفي التقويمي حيث اکتفى بالملاحظة کأداة مهمة في هذه الدراسة محققة لأهدافها. جاءت نتائج هذه الدراسة على النحو الآتي: أسهمت معاهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها بالجامعات السعودية إلى ازدياد نسبة المتعلمين للغة العربية من غير الناطقين بها مما أتاح بدوره نشر الثقافة الإسلامية عالمياً، مع التوصية بزيادة عدد المقبولين للحاجة الملحة لإعداد معلمي اللغة والثقافة في بلدانهم. ويزيد ذلک الرغبة الأکيدة والإقبال الشديد على الالتحاق بهذه المعاهد؛ لما للمملکة العربية السعودية من مکانة في نفوس المسلمين وقد أدى کل ما سبق إلى تعميم التجربة في الدول غير الناطقة بالعربية. This study dealt with an important issue of higher education, namely the role of institutes of teaching Arabic language for non-native speakers in the Kingdom of Saudi Arabia in teaching Arabic language and spreading Islamic culture globally. The main objectives of the study were. To reveal the importance of these institutes and the role assigned to the learner and his academic achievement. And trying to reach the extent to which these institutes of different goals for the second language non-native language. And to highlight the feasibility of teaching the Arabic language in universities sufficient for the needs of learners in learning the Arabic language and the dissemination of Islamic culture. The researcher followed in his study descriptive descriptive method, where only noted as an important tool in this study to achieve it objectives. The results of this study are a follows: The institutes of teaching Arabic to non-native speakers in Saudi universities have contributed to the increase in the percentage of non-native speakers of the Arabic language, which in turn has led to the spread of Islamic culture worldwide, with the recommendation to increase the number of applicants for the language and culture teachers in their countries. Saudi Arabia has a high profile among Muslims, and this has led to the generalization of experience in non-Arabic-speaking countries.
هدف الدراسة إلى التعرف على دور وسائل التواصل الاجتماعي واتجاهاتها في مادة الحاسب الآلي نحو التحصيل الدراسي بالمرحلة الثانوية واستخدم الباحث المنهج الوصفي وتکونت عينة الدراسة من (140) طالب وقد توصل نتائج الدراسة الي: وجود فروق ذات دلالة احصائية حول الآثار الايجابية لمواقع التواصل الاجتماعي على التحصيل الدراسي للطلاب تعزى لمتغير النوع ومکان السکن، عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية حول الآثار الايجابية لمواقع التواصل الاجتماعي على التحصيل الدراسي للطلاب تعزى لمتغير العمر والتخصص، عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية حول الآثار السلبية لمواقع التواصل الاجتماعي على التحصيل الدراسي للطلاب تعزى لمتغير النوع والعمر والتخصص ومکان السکن. وأوصت الدراسة عدم استخدام اجهزة الکمبيوتر والانترنت لفترات طويلة تجنبا للإصابة بالتعب الجسدي والإرهاق والأضرار الصحية، ضرورة الابتعاد عن التشهير والتنمر على الافراد من خلال مواقع التواصل الاجتماعي، عدم اهمال المواد الدراسية لاستخدام مواقع التواصل الاجتماعي. وکما اقترحت الدراسة إجراء المزيد من الدِّراسَات التي تهدف إلى التعرُّف على دور وسائل التواصل الاجتماعي واتجاهاتها نحو التحصيل الدراسي, مع متغيِّرات أخرى غير متغيِّرات البحث الحاليَّة. Abstract The role of social media and its trends in the computer subject towards academic achievement at the secondary level The objective of the research is to identify the role and trends of social media in computer science towards secondary school achievement, The researcher used the descriptive approach and the study sample consisted of (140) students. The results of the study reached: statistically significant differences on the positive effects of social media sites on students' educational attainment attributable to the variable type and location of residence; no statistically significant differences on the positive effects of social media sites on students' educational achievement attributable to the variable age and specialization; and no statistically significant differences on the negative effects of social media sites on students' educational attainment attributable to the variable gender, age, specialization and place of residence. The study recommended that computers and the Internet should not be used for long periods of time in order to avoid fatigue, exhaustion and health damage, that individual slander and bullying should not be avoided through social media, and that school materials for social media use should not be neglected. The study suggested further studies aimed at recognizing the role and trends of social media towards educational achievement, with other variables other than the current research variables.
إن أزمة صراع القيم التي تعاني منها المجتمعات المعاصرة تکون أکثر حدة عند جيل الشباب الذي يعاني من تناقضات بين ما تعلمه من قيم وما يشاهده على النقيض من ذلک، مما يسبب له صراعا قيميا، وذلک بسبب عوامل عدة، من أبرزها الانفجار المعرفي، والتطور التقني والانفتاح، ووسائل الإعلام. الظروف التي تضع العالم العربي على نقطة تحول حاسمة في تاريخه، هي نفسها التي تضع الشباب في أزمة ، ومن بين أعراضها صراعهم الحاد مع جيل الکبار، نقدهم لهم ورفضهم لعديد من قيمه، وتمردهم على بعض مؤسساته(حجازي،1985م)؛ ونحن نعيش في عصر يزخر بالصراعات والتناقضات والمشکلات وتزداد فيه مطالب الحياة، وتتسارع فيه التغيرات التکنولوجية والثقافية والقيمية ، مما ينتج عنه مواقف ضاغطة شديدة ومصادر للقلق والتوتر وعوامل الخطر والتهديد.(حسين، والزيود،1999م).
تهدف الدراسة إلى أن ظاهرة العدالة من الظواهر المهمة في الإدارة، وتراجع مستويات الأداء التنظيمي للأفراد والمؤسسات يکون بسبب عدم العدالة، أما في حالة العدالة وشعور الأفراد بها فيحدث العکس؛ فيحدث زيادة رضا للموظفين عن المؤسسة والمرؤسين، ومن هنا يأتي ولائهم لها بل ويزيد، کما أن تحقيق العدالة داخل المنظمات يؤدي إلى زيادة الأداء. المنهج المستخدم في الدراسة هو المنهج الوصفي، حيث أن هذه الدراسة تم تطبيقها على مجتمع مدارس والعينة کانت من المدرسين، والأداة التي تم استخدامها هي الاستبانة؛ الاستبانة الإلکترونية واستخدمت في جمع البيانات، من أجل جمع البيانات وتحليلها والخروج بنتائج وتوصيات. ومن الدراسة توصلنا إلى؛ اختلفت وجهات النظر في ابعاد العلاقة التنظيمية مهنم من وصفها متغير ببعد واحد، کالعدالة الاجرائية، ومهنم من تناولها تعکس بعدين وهما العدالة الاجرائية والتوزيعية مثل عبدالرحيم، ومنهم من جعهلها متغير يعکس ثلاثة أبعاد العدالة الإجرائية والتوزيعية والتعاملات...
لاشک أن حياة الإنسان تعتمد إلى حد کبير على اللغة و الکلام ، فهما وسيلته للتعبير و الاتصال و قد دلت البحوث العلمية أن اللغة عند الإنسان تبدأ مع بکاء الطفل ساعة ولادته ، و مع مرور الأيام يصبح بکاء الصغير أکثر تعبيراً و اعتماداً على الظروف و المواقف الخارجية. و يتطور بکاء الطفل بعد الشهر الخامس أو السادس إلى أصوات يمکن أن نسميها أصوات اللعب ، و يستخدمها لإثارة الانتباه إليه و التعبير عن نفسه ، و الطفل فى سن عشرة شهور يصبح قادراً على نطق کلمة واحدة ذات معنى ثم تصبح حصيلته من ثلاث إلى أربع کلمات عند نهاية السنة الأولى. (ملاک جرجس ، 1993:8-9)
هدفت الدراسة الي تنمية بعض عادات العقل لدى طفل الروضة من خلال استخدام الخرائط الذهنية وتکونت عينة الدراسة من مجموعتين تم اختيارها عشوائيا، مجموعة تجريبية بلغ عددها (30) طفل وطفلة، ومجموعة ضابطة بلغ عددها (30) طفل وطفلة ممن تتراوح أعمارهم بين ( 5-6 ) وتم استبعاد الأطفال الذين يتغيبون عن الحضور أکثر من أسبوع، واستخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي، وتوصلت نتائج الدراسة الي: 1\ وجود فروق داله احصائيا عند مستوى (0.01) بين متوسطات درجات اطفال المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لمقياس عادات العقل لصالح المجموعة التجريبية. 2\ يوجد فروق داله احصائيا عند مستوى (0.01) بين متوسطات درجات اطفال المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس عادات العقل لصالح التطبيق البعدي. 3\ نسبة الکسب لمتوسطات رتب درجات اطفال المجموعة التجريبية على المقياس المصور لبعض عادات العقل في التطبيق البعدي اعلي من نسبة الکسب لمتوسطات رتب درجات التطبيق القبلي. ومن أبرز توصيات الدراسة ضرورة تضمين عادات العقل في البرامج الخاصة بالإعداد الأکاديمي لمعلمات الروضة بکليات التربيه أقسام الطفوله المبکره وتدريب الطالبات في الکليات السابقة على کيفية تصميم برامح أنشطة تعليمية تهدف إلى تنمية عادات العقل لدى طفل الروضة. Developing habits of the mind by using mental maps of a kindergarten child in the Kingdom of Saudi Arabia Abstract. The study aimed to develop some mind habits of a kindergarten child through the use of mental maps. The study sample consisted of two groups randomly, an experimental group numbered (30) children, and a control group of (30) children who are between the ages of (5-6) Children who were absent from attendance for more than a week were excluded, and the researcher used the semi-experimental approach, and the results of the study reached: 1 / There are statistically significant differences at the level (0.01) between the mean scores of children of the experimental and control groups in the post-application of the mind habits scale in favor of the experimental group. 2 \ There are statistically significant differences at the level (0.01) between the mean scores of the children in the experimental group pre and post two applications to measure the habits of mind in favor of the dimensional application. 3 \ percentage gain averages arranged grades children experimental group on the scale of the photographer some habits of mind in the application posttest higher than the average gain of arranged tribal application grades.
هدفت الدراسة إلى التعرف على فعالية استخدام تطبيقــــات الجيل الثاني للويب على التحصيل ومهـــــارات اتخــــاذ القــــرار لدى طلاب المرحلة الثانوية في مقرر الحاسب الآلي, ويمکن ذکر أهم تلک الأهداف على النحو التالي: 1-التعرف على أثر استخدام تطبيقات الجيل الثاني للويب (Web 2.0) على التحصيل الدراسي لدى طلاب المرحلة الثانوية في مقرر الحاسب الآلي. 2-التعرف على أثر استخدام تطبيقات الجيل الثاني للويب (Web 2.0) على مهارات اتخاذ القرار لدى طلاب المرحلة الثانوية في مقرر الحاسب الآلي. ولتحقيق هذه الأهداف اعتمدت الدراسة الحالية على المنهج الوصفي التحليلي، واتخذت أداة الاستبانة لجمع البيانات من أفراد عينة الدراسة، وتکون عينة الدّراسة من عينة عشوائية وعددها (200) طالب من طلاب المرحلة الثانوية بمدينة الرياض الذين يدرسون خلال الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي(1440ه- 1441ه). وخلصت الدراسة إلى أن استجابات أفراد الدراسة حول أثر استخدام تطبيقات الجيل الثاني للويب (web2) على التحصيل الدراسي لدى طلاب المرحلة الثانوية في مقرر الحاسب الآلي بمتوسط حسابي (3.92) وبنسبة موافقة بلغت (78.4) والذي يشير إلى موافق بانحراف معياري (0.86)، وهو متوسط يقع في الفئة الرابعة من فئات المتدرج الخماسي، وأن أثر استخدام تطبيقات الجيل الثاني للويب 2 على التحصيل الدراسي لدى طلاب المرحلة الثانوية في الوحدة المقررة للحاسب الآلي يتمثل في أن الاعتماد على أدوات الويب 2 تسهل عملية الحصول على المعلومات، وأن استخدام الويب 2 في التحصيل الدراسي تجعله جذاباً وغير ممل، وتزيد من فهم الدروس من خلال تطبيقات الويب 2، کما تسمح تطبيقات الويب 2 بتنويع طرق التدريس ومهارات التعلم، وتزيد تطبيقات الويب 2 من فرص التطبيق على المقرر. وخلصت الدراسة کذلک أن استجابات طلاب المرحلة الثانوية في مدينة الرياض جاءت بدرجة تشير إلى موافق وبنسبة بلغت (72.2%) حيث بلغ المتوسط الحسابي (3.68)، وهو متوسط يقع في الفئة الرابعة من فئات المتدرج الخماسي وانحراف معياري (1.05)،حيث تراوحت متوسطات موافقتهم على أثر استخدام تطبيقات الجيل الثاني للويب 2 على اتخاذ القرار لدى طلاب المرحلة الثانوية في الوحدة المقررة للحاسب الآلي ما بين (4.19 إلى 3.39) وهي متوسطات تقع في الفئة الرابعة والثالثة من فئات المقياس الخماسي والتي تشير إلى (موافق– محايد) على أداة الدراسة مما يوضح التباين في موافقة أفراد الدراسة حول المحور، وأن أثر استخدام تطبيقات الجيل الثاني للويب 2 على اتخاذ القرار لدى طلاب المرحلة الثانوية في الوحدة المقررة للحاسب الآلي يتمثل في تشجع تطبيقات الويب 2 على الخروج من الإطار الفردي في التفاعل بين الفرد والشبکة إلى المشارکة الاجتماعية الإلکترونية، کما توفر تطبيقات الويب 2 العديد من الفرص لعملية تشکيل الرأي الصحيح، وإبدائه بشجاعة، التحاور الذي يتم من خلال تطبيق الويب 2 يسمح باختبار أحد الحلول التي يتوقع أن تزيل حالة الشک وعدم التأکد، کما تتيح تطبيقات الويب 2 إعطاء نماذج قيادية في القرارات يمکن الاقتداء بها، وتمکن تطبيقات الويب 2 من الوصول إلى الفرار المناسب في سبيل الحصول على المعلومة. الکلمات المفتاحية: فاعلية – الويب - لجيل الثاني للويب (Web 2.0) - تطبيقات الجيل الثاني (Web 2.0) - التحصيل الدراسي - اتخاذ القرار. Abstract Thesis title: The Effectiveness of Second Generation Web Applications on Achievement and Decision Making Skills for High School Students in Computer Course The study aimed to identify the effectiveness of the use of second-generation web applications for achievement and decision-making skills for high school students in the computer course, and the most important of these goals can be mentioned as follows: - Learn about the impact of using the Web 2.0 applications on the academic achievement of high school students in the computer course. -Knowing the effect of using the Web 2.0 applications on the decision-making skills of high school students in the computer course. To achieve these goals, the current study relied on the descriptive analytical approach, and the questionnaire tool was taken to collect data from the members of the study sample. The study sample will be from a random sample of (200) students from high school students in Riyadh who study during the second semester of the academic year (1440 AH - 1441 AH) The study concluded that the responses of the study members about the effect of using the second-generation web (web2) applications on the academic achievement of high school students in the computer course with an average score of (3.92) and with an approval rate of (78.4) which indicates approval with a standard deviation (0.86), which is Average falls in the fourth category of five-tier grades, and the effect of the use of second-generation web 2 applications on academic achievement for high school students in the computer-based unit is that relying on web tools 2 facilitates the process of obtaining information, and that the use of web 2 in achievement The school makes it attractive and not mm It increases understanding of lessons through web 2 applications, web 2 apps also allow diversification of teaching methods and learning skills, and web 2 apps increase application opportunities over the course. Thestudyalsoconcludedhigh school students in the city of Riyadh came with a degree that indicates OK and at a rate of (72.2%) where the arithmetic average reached (3.68), an average that falls in the fourth category of five-year grades and a standard deviation (1.05), where the averages of their approval ranged On the impact of the use of second-generation Web 2 applications on decision-making for high school students in the computer-based unit between (4.19 to 3.39) which are averages located in the fourth and third category of the five-year scale that indicates (agree - somewhat agree) to The study tool, which explains the variance in the approval of study personnel about a Of the axis, and that the impact of the use of second-generation web 2 applications on decision-making for high school students in the computerized unit is to encourage web 2 applications to exit from the individual framework in the interaction between the individual and the network to electronic social participation, and web 2 applications provide many Opportunities for the process of forming the right opinion, and expressing it courageously, the dialogue that takes place through the web 2 application allows testing of one of the solutions that is expected to remove the state of doubt and uncertainty, and also allows web applications 2 to give leadership models in decisions that can be followed, and web 2 applications can access to me The appropriate escape in order to obtain the information.thattheresponsesof Key words: effectiveness - the web - for the second generation of the Web (Web 2.0) - second generation applications (Web 2.0) - academic achievement - decision-making.
هدف هذا البحث إلى تنمية مهارات الحس اللغوي لدى أطفال الروضة، من خلال استخدام البرنامج المقترح في اللغة الإيقاعية. وتم اتباع المنهج الوصفي، وکذلک المنهج شبه التجريبي القائم علي تصميم ( قبلي-بعدي) لمجموعتين ( تجريبية – ضابطة)، درست المجموعة التجريبية البرنامج المقترح في اللغة الإيقاعية، بينما درست المجموعة الضابطة بالطريقة التقليدية، وتکونت مجموعة البحث من(60) طفلاً تم اختيارهم عشوائيًا من روضة أطفال مدرسة الشيشيني الابتدائية، إدارة بيلا التعليمية بواقع (30) طفلاً وطفلةً للمجموعة التجريبية، و(30) طفلاً وطفلةً للمجموعة الضابطة، ولتحقيق أهداف البحث، قامت الباحثة بإعداد أدوات البحث(إعداد قائمة بمهارات الحس اللغوي لدى أطفال الروضة- إعداد البرنامج المقترح في اللغة الإيقاعية لتنمية مهارات الحس اللغوي لدى أطفال الروضة- إعداد دليل المعلمة؛ لتطبيق البرنامج المقترح في اللغة الإيقاعية لتنمية مهارات الحس اللغوي لدى أطفال الروضة- إعداد الباحثة اختبار الحس اللغوي؛ لقياس مهارات الحس اللغوي لدى أطفال الروضة- اختيار مجموعة البحث من أطفال الروضة، وتقسيمهما إلى مجموعتين، إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة- تطبيق اختبار مهارات الحس اللغوي على المجموعتين الضابطة والتجريبية تطبيقاً قبليًا، ثم تطبيق البرنامج المقترح في اللغة الإيقاعية لأطفال المجموعة التجريبية، ثم تطبيق اختبار مهارات الحس اللغوي على المجموعتين التجريبية والضابطة تطبيقًا بعديًا- بعد الانتهاء من التجربة تم إجراء المعالجة الإحصائية لدرجات التطبيقين القبلي والبعدي، وتم التوصل إلى عدد من النتائج، من أهمها: ثبوت أثر استخدام برنامج في اللغة الإيقاعية لتنمية مهارات الحس اللغوي لدى أطفال الروضة ، وقدم البحث في النهاية عددًا من التوصيات والمقترحات في ضوء النتائج التي تم التوصل إليها. A program in rhythmic language to develop language skills among kindergarten children Asmaa Abdel-Halim Ismail Abdel-Muttalib Abstract: The aim of this research is to develop the language skills of kindergarten children, by using the proposed program in the rhythmic language. The descriptive approach was followed, as well as the semi-experimental approach based on (tribal-dimensional) design of two groups (experimental - control). The experimental group studied the proposed program in rhythmic language, while the control group studied in the traditional way, and the research group consisted of (60) children chosen Randomly from the kindergarten of El Shishiny Primary School, Bella Educational Administration, by (30) boys and girls for the experimental group, and (30) boys and girls for the control group, and to achieve the research objectives, the researcher prepared the research tools, as follows: Preparing a list of language skills for kindergarten children. Preparing the proposed program in the rhythmic language to develop language skills among kindergarten children. Preparing a teacher’s guide to implement the proposed program in rhythmic language to develop language skills among kindergarten children. The researcher prepared the linguistic sense test to measure the linguistic skills of kindergarten children. Selecting the research group from the kindergarten children, and dividing them into two groups, one experimental and the other control. Applying the linguistic skills test to the control and experimental groups before applying the proposed program in the rhythmic language for the experimental group children, then applying the linguistic skills test to the experimental and controlling groups after the application. After completing the experiment, the statistical treatment of the pre and post application scores was performed, and a number of results were reached, the most important of which are: The effect of using a program in rhythmic language to develop language sensitivity skills in kindergarten children has been demonstrated. Finally, the research presented a number of recommendations and proposals in light of the results reached.
يهدف هذا البحث إلى تحليل و رصد التغطية المصورة للإرهاب وأحداثه بالصحف الإلکترونية المصرية من خلال تحليل مجموعة الصور الرقمية الثابتة التى نشرتها الصحف خلال فترة البحث ، و التعرف على الأطر التي استخدمتها تلک الصحف فى نشر الصور، وأسلوب عرضها و معالجتها لتلک الصور The study aims to analyze and monitor the photo coverage of terrorism and its events in the Egyptian electronic newspapers by analyzing the set of digital fixed photos published by newspapers during the research period, and to identify the visual frames that these newspapers used with photos. The study also analyzes the presentation and treatment of these photos. The study reached a set of results, the most important of which are: There is a disparity between the newspapers with regard to the interest in publishing photos, so, the Seventh Day newspaper was ranked first with 85.6%, followed by Akhbar Al-Youm newspaper with 21.4%, then Al-wafd newspaper in the last place a newspaper with 19.8%. With regard to photos locations accompanying the text, the locations varied with respect to the text in the newspapers. Photos placed below the text were ranked first with 43.3%, followed by pictures on the top of the text by 42.4%, then the photos in the middle of the text were ranked by 14.2%. There are many types of photos in newspapers sample; news photos came first, followed by photos of topics, then humanized photos then personal photos, finally, infograph photos come in a small percentage. The frames included in the photos varied in the electronic newspapers sample, and that a single photo may included more than one frame. We found that the security/legal frame was ranked first, followed by the technical frame, then the support frame in the third rank, followed by the loss frame in the fourth rank, then the frame of human interest, then came in the sixth rank the conspiracy frame, and finally the historical context frame in the seventh rank.
unavailable
Themain purpose of the current study was to investigate the effect of mind mapping strategy on developing 46 randomly selected EFL preparatory stage students’ writing skills from Rabaa El Adawia Preparatory School, Kafr Saqr Educational Directorate, Sharkia Governorate in the second semester of the academic year 2019-2020. The researcher adopted quasi experimental design. The participants of the study were equally divided into the experimental and control groups. To achieve the purpose of the study, the researcher designed an EFL writing skills questionnaire, an EFL writing pre-posttest, and a rubric. The experimental group was taught by the use of mind mapping strategy while the control group received regular instruction. The results of the statistical analysis indicated that the experimental group writing skills developed as a result of utilizing mind mapping strategy. So, the researcher recommended that mind mapping activities should be integrated within the learning curriculum. It is suggested that further studies should investigate the relationship between mind mapping strategy and other writing skills, i.e. critical and creative writing at various educational stages.
Study Aims: This study aimed at investigating the effectiveness of CSR approach on Prep School Students' Metacognitive Reading Skills. Study Approach: To achieve the study aims, the researcher adopted the experimental approach on participants of (40) students at Al Ola private Preparatory School which were randomly selected. The participants were divided into two equivalent groups. Both groups were pretested to assure that they were equivalent. The experimental group was taught using CSR while the control one was taught by the traditional method in the first term of the scholastic year 2019-2020. The experiment lasted for six weeks in which the researcher implemented the study tools to investigate the effect of CSR. The results were statistically analyzed by SPSS to be compared with the post-test results. Study Tools: The researcher used 4 instruments to collect data: 1) questionnaire for teachers to determine the most important metacognitive reading skills, 2) a pre/post metacognitive reading skills test, and 3) a metacognitive reading skills rubric to determine the students' metacognitive reading skills performance. The main purpose of the rubric is for scoring the pre-post metacognitive reading skills test. Study Results: The results revealed that there were statistically significant differences at (α = 0.01) between the mean scores of the control group and those of the experimental one on the metacognitive reading skills posttest in favor of the experimental group. This positive result was attributed to the effectiveness of using the CSR. Study Recommendations: According to the findings, the researcher recommends that the English Language teachers need to activate CSR approach throughout reading in order to develop their students” metacognitive reading skills.
The purpose of this study was to enhance descriptive writing skills and self-efficacy of EFL sixth grade primary pupils through an Interactive Writing Approach Based Strategy. The researcher adopted the quasi- experimental design. The participants of the study included 72 pupils who were randomly drawn and divided into two groups: the control group (N= 36) and the experimental group (N= 36) from Al-Asslogi primary school, Sharkia Governorate in the school year 2015 ∕ 2016. The experimental group was taught by the use of an Interactive writing Approach Based Strategy. On the other hand, the control group received regular instruction. The instruments of the study were: a) an EFL descriptive writing test to measure the development in the experimental groups’ pupils, c) writing skills questionnaire, e) writing skill test(self-efficacy) to measure enhancement of identifying the writing in the experimental group pupils, f) writing scoring rubric and The strategy was taught over period three months approximately. The results indicated that there was statistical difference between the mean scores of the experimental and those of the control group in their descriptive writing and self-efficacy . It was concluded that the present study provide evidence for the effect of the Interactive Writing Approach Based Strategy to develop descriptive writing skills and self-efficacy.
This study aimed to investigate the effect of a creative dramatics based strategy on sixth graders ’English reading comprehension skills and their attitudes. The participant of the study consisted of (40) pupils distributed into two groups. One of the groups represented the control group of (20) pupils and the other represented the experimental one of (20) pupils. . The groups were randomly chosen from a purposive sample from Al-Safwa primary Model institute. Where the researcher works as an English teacher of the sixth graders. A creative dramatics based strategy was used in teaching the experimental group, while the traditional method was used in teaching the control one in the second term of the school year (2019-2020
unavailable