@article { author = {الفهرس, مقدمة العدد الجزء الأول أغسطس}, title = {مقدمة العدد 226 الجزء الأول أغسطس 2020}, journal = {مجلة القراءة والمعرفة}, volume = {20}, number = {الجزء الأول 226 أغسطس}, pages = {1-14}, year = {2020}, publisher = {الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة}, issn = {2535-2113}, eissn = {2735-3273}, doi = {10.21608/mrk.2020.110704}, abstract = {}, keywords = {}, url = {https://mrk.journals.ekb.eg/article_110704.html}, eprint = {https://mrk.journals.ekb.eg/article_110704_3632e7c7425326b3a79c828262177269.pdf} } @article { author = {وزان, هناء عدنان محمد}, title = {أفکار تصميمية مبتکرة لاستغلال الأسطح في مساکن المملکة العربية السعودية}, journal = {مجلة القراءة والمعرفة}, volume = {20}, number = {الجزء الأول 226 أغسطس}, pages = {15-38}, year = {2020}, publisher = {الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة}, issn = {2535-2113}, eissn = {2735-3273}, doi = {10.21608/mrk.2020.110705}, abstract = {منذ أن خلق الله الإنسان وهو في بحث دائم عما يجعله يعيش براحة واعتدال ، حيث حاول استغلال کل ما يحيط به من عناصر الطبيعة فاتخذ منها الملبس والمسکن ، ونجده قد بحث عن الراحة والجمال في جميع ما کان يحيط به ليوظفه بشکل يتناسب مع متعته وراحته ، فالإنسان القديم مارس الرسم والنحت في کمهنته الأولى ، حيث بدأ التزيين الداخلي من بدايات الحضارة الإسلامية إلى أن بنى جدرانه من الحجر والطين (أبو زعرور ، 2013م) .        ويعتبر المسکن الرکيزة الأساسية في تکوين الأسرة وسلامة نموها لأنه يؤثر بشکل ايجابي في أمان واستقرار المجتمع ، حيث أن للبيت مردود ثقافيا ونفسيا على الأسرة ، فلم يکن مجرد حاجة للمأوى ، بل کان المسکن في نظرهم يجمع بين عناصر الجمال والراحة والبساطة لتحقيق المتعة البصرية ، والراحة النفسية ، والتحقيق الوظيفي الذي يوفره المبنى السکني (أبو زعرور ، 2013م) .        إن کل منطقة في المسکن تعتبر مهمة ويجب على الفرد الاعتناء بها وإبرازها للوصول الى أفضل صورة جمالية لها.        والمسکن هو ذلک الإنشاء الهندسي المصمم بطريقة فنية وجمالية ، ونرى أن البيت العربي والأسرة العربية يشکلان وحدة متکاملة في التقسيم الهندسي للبيت حيث تراعى فيه إحکام الشريعة الإسلامية التي تحرص على منع الاختلاط (لبراره واخرون ، 2013م) .        ونجد إن العمارة الحديثة لها کثير من العيوب وخصوصا في النواحي الاجتماعية ، ولذلک نجد أنها قد أفرزت الکثير من الأثار البيئية في المجتمع ، فالمنازل المفتوحة للخارج والتي لا يوجد بها فناء خاص مثلا تعاني من مشکلة کشف بعضها لبعض ، لذلک يضطر أصحابها في سيبل الحصول على الخصوصية إلى إغلاق النوافذ أو إغلاق الستائر بصفة مستمرة ، مما يحرم الساکنين من الإضاءة الطبيعية والإحساس بالجو الخارجي ، هذا بالإضافة إلى أن الکشف يعتبر مخالفة شرعية لحقوق الجوار بين الجيران ، ومن ناحية أخرى لم تراع العمارة الحديثة حقوق المرأة المسلمة في النظر والاستمتاع بالجو الطبيعي الخارجي کما هو الحال بالنسبة للرجال والذي يقضي معظم وقته في خارج المنزل ، والمفترض أن تکون المرأة والأطفال هم المحاور الرئيسية للمنزل الذي يجب أن تلبي احتياجاتهم أولا (حريري ، 1989م) .        وفي المسکن عدة فراغات لا تشغل بشکل صحيح ويجب إعادة النظر في ذلک ، لان کل جزء في المسکن مهم ويجب إبرازه وتجميله والحفاظ عليه .}, keywords = {}, url = {https://mrk.journals.ekb.eg/article_110705.html}, eprint = {https://mrk.journals.ekb.eg/article_110705_30377f83e28fae4801a2e36c84eec376.pdf} } @article { author = {الخليوى, الجوهرة سالم}, title = {الزخارف الشعبية کمصدر ابداعي لهدايا ضيوف الرحمن بالمملکة العربية السعودية}, journal = {مجلة القراءة والمعرفة}, volume = {20}, number = {الجزء الأول 226 أغسطس}, pages = {39-62}, year = {2020}, publisher = {الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة}, issn = {2535-2113}, eissn = {2735-3273}, doi = {10.21608/mrk.2020.110707}, abstract = {أهداف البحث : يهدف هذا البحث الى توظيف زخارف التراث الشعبي السعودي في تصميم وابتکار هدايا لضيوف الرحمن, و الربط بين الصناعات الفنية القديمة والحديثة وإخراجها بشکل مميز يقدم لضيوف الرحمن , وتنمية المهارات التصميمية لدى المصممين وتنفيذها على انتاج هدايا بسيطة تقدم لضيوف الرحمن ذات طابع سعودي مميز. کما استخدم هذا البحث اثنان من المناهج العلمية منها المنهج الوصفي التحليلي والمنهج شبه التجريبي. أدوات البحث : الکاميرا الرقمية, الماسح الضوئي, واستمارة تحکيم الکترونية . أهم نتائج البحث : تعددت النتائج التي توصلت إليها الدراسات في محور توظيف زخارف التراث الشعبي السعودي اتفقت في بعضها و اختلفت في البعض الاخر نظرا لاختلاف الاهداف والفروض, و کانت من اهم النتائج : توظيف التراث الشعبي السعودي في تصميم وابتکار هدايا لضيوف الرحمن. أن الابتکار يمکن تحقيقه من خلال توفير مجموعة من المتطلبات و هو في الغالب لا يتطلب تکنولوجيا جديدة لتحقيقه بقدر ما يتطلب الافکار الجديدة غير المألوفة. تم ايجاد حلول فنية في کيفية تنظيم عناصر التصميم للوحدات الزخرفية الشعبية يتسم بالمرونة و الطلاقة . من خلال البحث و الدراسات تبين ان المنطقة الجنوبية تتميز بغنى کبير ان الفن الشعبي السعودي يعتبر مؤثر اصيل و فعال في مجال الحرف و الصناعات اليدوية. أهم توصيات البحث : تعزيز التراث الشعبي في المناهج التعليمية العملية.  أهميه إجراء المزيد من البحوث التي تتناول تصميم هدايا لضيوف الرحمن بصناعة محلية.  أقامه دورات للحرف اليدوية وخاصاً حرف التراث الشعبي استخدام تقنيات حديثة تتوسع في مجال الهدايا التراثية کبرامج التصميم بالحاسب الالي. من خلال دراسة النتائج تبين ان تحقيق متطلبات الابتکار مطلب رئيسي لتطوير الفن التراثي الشعبي   }, keywords = {الزخارف الشعبية,التراث الشعبي- الهدايا,ضيوف الرحمن}, url = {https://mrk.journals.ekb.eg/article_110707.html}, eprint = {https://mrk.journals.ekb.eg/article_110707_fc09939ae69ee60ea615c3c4313d7ce1.pdf} } @article { author = {المطيري, عبدالله بن زويد}, title = {الدعم التنظيمي المدرک وعلاقته بضغوط العمل لدى معلمي مدارس التعليم العام بمحافظة المهد}, journal = {مجلة القراءة والمعرفة}, volume = {20}, number = {الجزء الأول 226 أغسطس}, pages = {63-94}, year = {2020}, publisher = {الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة}, issn = {2535-2113}, eissn = {2735-3273}, doi = {10.21608/mrk.2020.110709}, abstract = {هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى الدعم التنظيمي المدرک لدى معلمي مدارس التعليم العام بمحافظة المهد، کما هدفت إلى التعرف على مستوى ضغوط العمل من وجهة نظرهم، والکشف عن طبيعة العلاقة بين مستوى الدعم التنظيمي المدرک في مدارس التعليم العام بمحافظة المهد ومستوى ضغوط العمل لدى المعلمين. وتحقيقا لأهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي بشقيه المسحي والارتباطي واعتمد على مقياس ماضي (2014) للدعم التنظيمي والمکون من أربعة أبعاد وهي ( العدالة التنظيمية , سلوک القادة لمساندة المرؤوسين ,المشارکة في اتخاذ القرار , دعم وتأکيد الذات لدى المعلمين ), کما اعتمد على مقياس الداود (2012) لضغوط العمل والمکون من ثلاثة أبعاد ( عبء العمل , صراع الدور , فرص الترقي المهني ), وقد طبقت أداة  الدراسة على جميع أفراد مجتمع الدراسة بأسلوب الحصر الشامل حيث بلغ عدد المستجيبين  328 معلماَ بنسبة 31% من إجمالي أفراد  مجتمع الدراسة . وکان من أبرز النتائج : أن مستوى الدعم التنظيمي في مدارس التعليم العام بمحافظة المهد جاء إجمالا بدرجة (عالية ), وجاءت أبعاده جميعها بدرجة إدراک عالية . کما أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى ضغوط العمل لدى معلمي التعليم العام بمحافظة المهد جاء بدرجة (متوسطة) من وجهة نظر المعلمين , وجاءت أبعاده بدرجة متوسطة ماعدا بعد (فرص الترقي المهني ) جاء بدرجة عالية . وأظهرت الدراسة وجود علاقة ارتباطيه (عکسية ) ضعيفة القيمة بين مستوى الدعم التنظيمي المدرک ومستوى ضغوط العمل لدى المعلمين . وفي ضوء نتائج الدراسة قدم الباحث عدد من التوصيات أهمها :إنشاء وحدة مستقلة على مستوى الوزارة تعنى بقياس ومتابعة وتطوير مستوى الدعم التنظيمي بکافة أبعاده , وإعادة النظر في الهياکل التنظيمية للمدارس وإدارات التعليم بحيث تسمح بمشارکة المعلمين في اتخاذ القرارات المتصلة بمهامهم الوظيفية , وتصميم البرامج التدريبية والإرشادية بالتعاون مع أعضاء هيئة التدريس في الجامعات لمساعدة المعلمين في التکيف مع ضغوط العمل, وتوعية القيادات المدرسية بالأساليب الإدارية الحديثة التي تحد من تعرض المعلمين  لضغوط العمل من خلال البرامج التدريبية والنشرات التربوية . Abstract Study title:  Perceived Organizational Support and it s Relationship to Work  Stresses among Teachers in public   Schools in AL Mahd District Researcher : Abdullah bin Zwied AL Motairi The objective of the study was to identify the perceived organizational support of public school teachers in Mahd Province. The study also aimed at identifying the level of work pressure from teachers’ own point of view and to find out the relation between the level of perceived organizational support in public schools in Mahd Province and work pressure among teachers. To achieve the goals of the study, the descriptive method was used in both ways, the survey and correlative, depending on Mady scale of organizational support (2012) consisting of four dimensions,  organizational justice, leaders behavior for supporting employees, involvement in decision-making, and self-esteem of teachers. The Dawd scale (2014) was used to measure work pressure with its three dimensions, work pressure, roles conflict and promotional opportunities. The tool was applied on the total number of population using the comprehensive inventory method. The sample included 328 teachers from public schools at Mahd Province, which was 32% of the total number of study population.   The most important results of the research were: The total level of the organizational support of all public schools showed a high level in all its dimensions. The study found out that the level of work pressure showed medium degree in all its dimensions except for the dimension of promotion opportunities that showed high degree. The study showed weak correlative value relation between the level of perceived organizational support and work pressure among teachers.   The researcher reached some recommendations such as the need for establishing an independent unit at the ministry of education that cares for measuring, developing and following the organizational support in all its dimensions and reconsidering organizational structures in schools and its educational directorates by involving teachers in decision making related to their jobs as well as designing training and counseling programs with the cooperation of universities staff to help teachers face work pressure. School leaders should be aware of modern styles of management through training programs and periodic circulations to help minimize work pressure.  }, keywords = {}, url = {https://mrk.journals.ekb.eg/article_110709.html}, eprint = {https://mrk.journals.ekb.eg/article_110709_45bf851174ed3a915441e01855635802.pdf} } @article { author = {المالکي, علي بن عيضة}, title = {مقاييس المجتمعات الذکية}, journal = {مجلة القراءة والمعرفة}, volume = {20}, number = {الجزء الأول 226 أغسطس}, pages = {123-179}, year = {2020}, publisher = {الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة}, issn = {2535-2113}, eissn = {2735-3273}, doi = {10.21608/mrk.2020.110711}, abstract = {من الضرورة أن يکتشف المرء مکنوناته العقلية ومواهبه وتوجهاته ؛ نظرًا لأنها جزء من صراعه الدائم  لأجل الوقوف في وجه الرکون والتغلب على الکسل وهو بذلک يثبت حجم المسؤوليات المتعاظمة لأهمية وجوده بين مخلوقات الله ؛ ويعتبر إدراکه لتلک المهام ضمان له حين يُعْمِلُ فيها عقله فيحوله من وضع السکون والتعطيل  لوضع التهيئة والاستعداد فتدفعه  تلک الطموحات إلى صياغة  أهداف مرحلته التحولية  التي رسمها فرضيًا داخل ثيمات  فکره  لينطلق بعدها إلى فضاء رحب وأفق أوسع تمثلها الأفکار والإبداعات فإذا کان تعايشنا اليومي مع الأحداث يلعب دورًا مهمًّا في استنباط أدوات تتماهى في جوهرها لتشکل لنا عناصر ومکونات قلّما يلحظها الفرد غير المهتم إلا بمعايشه إلا أن حاجتنا لتحريک طاقاتنا الکامنة أکثر أهمية وأعلى شأنًا فکما نعلم أن طبائع الأيام التحول من حال إلى حال ففي کل يوم طلوع جديد لم يکن معروفًا فما کان يألفه الأجداد حتى يکون جزءًا من حياتهم  قد يکون منکورًا عند أحفادهم ؛ لذلک جاءت هذا الفکرة غنية بطبعها موجهة نحو المؤسسات مستهدفة بذلک الأفراد ومرکزة على المجتمعات على حد سواء والتي أرجو أن ينتفع بها أبناؤنا ووطننا.}, keywords = {}, url = {https://mrk.journals.ekb.eg/article_110711.html}, eprint = {https://mrk.journals.ekb.eg/article_110711_5b12b2d25f9cc71d0416d0fb9e9b0e18.pdf} } @article { author = {الغامدي, محمد علي أحمد الحفاشي}, title = {تقويم مناهج العلوم بالمرحلة الابتدائية في ضوء متطلبات الاقتصاد المعرفي من وجهة نظر معلمي العلوم ومشرفيها بمنطقة مکة المکرمة}, journal = {مجلة القراءة والمعرفة}, volume = {20}, number = {الجزء الأول 226 أغسطس}, pages = {181-208}, year = {2020}, publisher = {الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة}, issn = {2535-2113}, eissn = {2735-3273}, doi = {10.21608/mrk.2020.110712}, abstract = {هدفت هذه الدراسة إلى تحديد قائمة بمتطلبات الاقتصاد المعرفي التي ينبغي توافرها في مناهج العلوم بالمرحلة الابتدائية، بالإضافة إلى التعرف على مدى توافر متطلبات الاقتصاد المعرفي في مناهج العلوم في المرحلة الابتدائية، ومدى أهمية متطلبات الاقتصاد المعرفي التي ينبغي توافرها في مناهج العلوم بالمرحلة الابتدائية. وقد تم في هذه الدراسة استخدام المنهج الوصفي، وتکونت عينة الدراسة من (284) من معلمي ومشرفي مادة العلوم بمنطقة مکة المکرمة، تم اختيارها بأسلوب العينة العشوائية. وتم تطبيق أداة الدراسة والمتمثلة في استبانه للتعرف على مدى أهمية وتوافر متطلبات الاقتصاد المعرفي التي ينبغي  توافرها في مناهج العلوم بالمرحلة الابتدائية خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي (1436- 1437)ه. وقد أسفرت نتائج البحث على ما يلي: تحديد قائمة بمتطلبات الاقتصاد المعرفي التي ينبغي توافرها في مناهج العلوم بالمرحلة الابتدائية في المملکة العربية السعودية بــــ (60) متطلب موزعة على ستة مجالات، وکانت جميع متطلبات الاقتصاد المعرفي التي ينبغي  توافرها في مناهج العلوم بالمرحلة الابتدائية الواردة في أداة هذه الدراسة متطلبات لازمة بدرجة کبيرة بوزن نسبي قدره (86,34٪)، وکانت درجة توافرها مابين الضعيفة والمتوسطة بمتوسط بوزن نسبي قدره (55,27٪)، کما کانت جميع متطلبات الاقتصاد المعرفي التي ينبغي  توافرها في مناهج العلوم بالمرحلة الابتدائية الواردة في أداة هذه الدراسة مهمة بدرجة کبيرة. وجاء ترتيب مجالات متطلبات الاقتصاد المعرفي التي ينبغي  توافرها في مناهج العلوم بالمرحلة الابتدائية من وجهة نظر معلمي ومشرفي مادة العلوم حول درجة أهمية أبعاد الاقتصاد المعرفي على النحو التالي: (المجال الاجتماعي) جاء في المرتبة الأولى بوزن نسبي قدره (86,34٪)، ثم (المجال المعرفي) في المرتبة الثانية بوزن نسبي قدره (86,33٪)، ثم (المجال الاقتصادي) في المرتبة الثالثة بوزن نسبي (86,00٪)، ثم (المجال التکنولوجي) في المرتبة الرابعـة بوزن نسبي (85,96٪)، ثم (مجال الاتصال) في المرتبة الخامسة بوزن نسبي (83,97٪)، وأخيراً (المجال البيئي) في المرتبة السادسة بوزن نسبي بلغ (83,55٪)، کما جاء ترتيب مجالات متطلبات الاقتصاد المعرفي التي ينبغي  توافرها في مناهج العلوم بالمرحلة الابتدائية من وجهة نظر معلمي ومشرفي مادة العلوم حول درجة توافر أبعاد الاقتصاد المعرفي على النحو التالي: (مجال الاتصال) جاء في المرتبة الأولى بوزن نسبي قدره (55,27٪)، ثم (المجال الاجتماعي) في المرتبة الثانية بوزن نسبي قدره (51,89٪)، ثم (المجال المعرفي) في المرتبة الثالثة بوزن نسبي (51,72٪)، ثم (المجال البيئي) في المرتبة الرابعة بوزن نسبي (51,17٪)، ثم (المجال التکنولوجي) في المرتبة الخامسة بوزن نسبي (49,96٪)، وأخيراً (المجال الاقتصادي) في المرتبة السادسة بوزن نسبي بلغ (47,96٪). کما أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابة عينة الدراسة تجاه أهمية کلا من أبعاد (المجال المعرفي) و(المجال التکنولوجي) و(المجال الاقتصادي) تبعاً لمتغير المسمى الوظيفي.کما أشارت النتائج أيضاً إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابة عينة الدراسة تجاه درجة أهمية بعد (المجال البيئي) تبعاً لمتغير الدرجة العلمية، وکذلک وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابة عينة الدراسة تجاه درجة أهمية أبعاد (المجال التکنولوجي) و(المجال الاقتصادي) و(مجال الاتصال) و(المجال البيئي) و(المجال الاجتماعي) تبعاً لمتغير سنوات الخبرة، کما أشارت أيضاً إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابة عينة الدراسة تجاه درجة توافر کلا من أبعاد (المجال المعرفي) و(المجال التکنولوجي) و(المجال الاقتصادي) و(المجال البيئي) و(المجال الاجتماعي) تبعاً لمتغير المسمى الوظيفي، وکذلک وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابة عينة الدراسة على تجاه درجة توافر أبعاد (المجال المعرفي) و(المجال التکنولوجي) و(المجال الاقتصادي) و(مجال الاتصال) و(المجال الاجتماعي) تبعاً لمتغير الدرجة العلمية. وأثبتت أيضاً وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابة عينة الدراسة على مدى توافر متطلبات الاقتصاد المعرفي تبعاً لمتغير سنوات الخبرة. وفي ضوء هذه النتائج تم تقديم مجموعة من التوصيات والمقترحات.                     Abstract Evaluation of Science Curriculum at the Elementary Stage in Light of the Requirements of Knowledge Economy from the Standpoint of Science Teachers and Supervisors in Makkah Region This study aimed to determine a list of requirements to be met in knowledge economy in the science curriculum at the elementary level, and to identify to what extent these requirements are available in the knowledge-based economy in science curriculum at the elementary stage, and how important these knowledge economy requirements to be met are in science curriculum at the elementary stage. The descriptive approach was used in this study. The study sample consisted of (284) science teachers and supervisors randomly selected in Mecca. The study tool, a questionnaire, was applied to know how important and how available knowledge economy requirements to be met are in science curriculum in elementary school during the second semester of the academic year (1436- 1437H.). The research findings have resulted in the following: Identifying a list of the requirements of the knowledge economy, which should be available in elementary science curriculum in Saudi Arabia as (60) requirements in six areas. All the knowledge economy requirements to be met in the elementary science curriculum contained in this study tool were significantly needed, but the degree of availability was between weak and medium. All the knowledge economy requirements to be met in the elementary science curriculum contained in this study tool were significantly important. The order of these knowledge economy requirements upon the degree of importance of knowledge economy dimensions from the standpoint of science teachers and supervisors in Makkah came as follows: The (social domain) came first with a relative weight of (86.34%), the (cognitive domain) came second with a relative weight of (86.33%), the (economic domain) came third with a relative weight (86.00 %), the (technological domain) came fourth with a relative weight (85.96%), the (communication domain) came fifth with a relative weight (83.97%), and finally the (environmental domain) came sixth with a relative weight (83 0.55%). The order of these knowledge economy requirements domains to be met in the elementary science curriculum upon the degree of how available knowledge economy dimensions are from the standpoint of science teachers and supervisors in Makkah came as follows: the (communication domain) came first with a relative weight (55.27%), the (social domain) came second with a relative weight of (51.89%),(the cognitive domain) came third with a relative weight (51,72%),the (environmental domain) came fourth with a relative weight (51.17%), the (technological domain) came fifth with a relative weight (49.96%), and finally the (economic domain) came  sixth with a relative weight (47.96%). Results of the study also indicated that there are statistically significant differences between response means of the study sample towards the importance of dimensions of (cognitive domain), (technological domain) and (economic domain) according to the variable of occupational description. Results also showed that there are statistically significant differences between the response means of the study sample towards the importance of the dimension of the (environmental domain) upon the variable of academic degree. There are also statistically significant differences between response means of the study sample towards the importance of the dimensions of (technological domain), the (economic domain), the (communication domain), the (environmental domain), and the (social domain) upon the variable of years of experience. There are statistically significant differences between response means of the study sample towards the availability of the dimensions of the (cognitive domain), the (technological domain), the (economic domain), the (environmental domain), and the (social domain) upon the variable of occupational description. There are statistically significant differences between response means of the study sample towards the availability of the dimensions of the (cognitive domain), the (technological domain), the (economic domain), the (communication domain), and the (social domain) upon the variable of the academic degree. Results also showed that there are statistically significant differences between response means of the study sample towards the availability of knowledge economy requirements upon the variable of years of experience. In light of these findings a set of recommendations and proposals were presented.}, keywords = {}, url = {https://mrk.journals.ekb.eg/article_110712.html}, eprint = {https://mrk.journals.ekb.eg/article_110712_2e14ff1f19c59ac3c8acec1f1ab0570c.pdf} } @article { author = {بامنصور, نسرين عبد الله محروس}, title = {الأنماطُ السِّياقيَّةُ لأسماءِ الإشارةِ في الأمثالِ العربيَّةِ... مَجْمَع الأمثال لِلْمَيْدَانيّ أنموذجًا}, journal = {مجلة القراءة والمعرفة}, volume = {20}, number = {الجزء الأول 226 أغسطس}, pages = {209-250}, year = {2020}, publisher = {الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة}, issn = {2535-2113}, eissn = {2735-3273}, doi = {10.21608/mrk.2020.110713}, abstract = {سعت هذه الدِّراسة إلى بحث أسماء الإشارة الواردة في «مَجْمَع الأمثال» لِلْمَيْدَانيّ، ووصف أنماط سياقات أسماء الإشارة الواردة فيه، بالإضافة إلى السعي لتحديد کل سياق جاء فيه اسم الإشارة، وبيان وظيفته النَّصيّة، مع توضيح دور أسماء الإشارة في تحقيق التَّماسُک النَّصيّ، وارتباطها بالمکان الذي تشغله داخل التعبير، بالإضافة إلى حصر الأنماط والسِّياقات التي استخدَم فيها المَيْدَانِيّ أسماء الإشارة في کتابه «مَجْمَع الأمثال»، والاعتماد على منهجيّة علميّة دقيقة تتناول الجانبين السِّياقي وإحالة أسماء الإشارة في «أمثال» المَيْدَانِيّ، بالکشف عن الإحالة في أسماء الإشارة ودورها في ترابط المَثَل وانسجامه وتماسُکه. لقد سعتْ هذه الدِّراسة لاستيضاح الواقع العمليّ لاسم الإشارة في کتابٍ من أهم کتب الأمثال العربيَّة. وقد تمثلت فائدة هذا البحث في استکمال ما نقص المکتبة العربيَّة من دراسات جادّة تَنْبَنِي على أسس نَحْوَيّة تطبيقيّة، تضمن تنزيل الواقع القاعديّ النظريّ على أرض الواقع العمليّ. وقد کان جَهدي مُنْصَبًّا على إعادة تصنيف أسماء الإشارة بدلالة طبيعتها من حيث التجرُّد والزيادة، ومن حيث السَّوابق واللَّواحق، ومن حيث دورها الإحاليّ في تحقيق الانسجام النَّصيّ وتماسُکه في کتاب «الأمثال» لِلْمَيْدَانيّ. وتتناول منهجيّةُ البحثِ جانبًا وصفيًّا تحليليًّا لأسماءِ الإشارة في اللغة العربيَّة، فهو يقدّم نموذجًا تطبيقيًّا بين الأنماط السِّياقيَّة لأسماء الإشارة في کتاب من أهم کتب الأمثال العربيَّة (مَجْمَعُ الأمثال) لِلْمَيْدَانيّ، ويقدِّم ما يشبه مسردًا لجميع الأنماط التي تأتي فيها صورة اسم الإشارة، وحالاتها، ودلالاتها السِّياقيَّة، وإحالتها ودور الإحالة في تماسُک النَّص وبنائه.     Abstract The study sought to examine Demonstrative Pronouns in "Mjm’a Al’amthal (Proverbs Complex) by Al Mydani”, and describe the patterns of Demonstrative Pronouns contained therein, in addition to identify each context in which Demonstrative Pronouns was mentioned, and to indicate its text function, with clarifying the role of Demonstrative Pronouns in achieving textual coherence, and its relation to the place in the expression. In addition to limiting the patterns and contexts in which Al Mydani used Demonstrative Pronouns in his book, "Mjm’a Al’amthal by Al Mydani", and the reliance on a precise scientific methodology dealing with the two contextual aspects and referring to Demonstrative Pronouns in “Mjm’a Al’amthal by Al Mydani”, by disclosing the signs in Demonstrative Pronouns and its role in the coherence and consistency of the proverb. This study sought to clarify the practical reality of Demonstrative Pronouns in one of the most important books of Arabic proverbs. The benefit of this research was to complete the lack of serious studies of the Arab Library, based on a practical grammar, which include theoretical baseline reality download on the ground of practical reality. My effort was focused on reclassifying Demonstrative Pronouns in terms of their abstract and increasing nature, in terms of precedents and suffuses, and in terms of its current role in achieving textual consistency and cohesion, and in terms of its functions and multiple indications in the contexts it occupies in the book "Mjm’a Al’amthal by Al Mydani”. The research methodology addresses a descriptive and analytical aspect of Demonstrative Pronouns in the Arabic language, providing a model of application that interfaces contextual patterns with the semantics of Demonstrative Pronouns  in a book of the most important Arabic proverbs Mjm’a Al’amthal by Al Mydani, it provides a similar glossary of all patterns in which the image of the sign's name, its states, its contextual implications, its referral and the role of the referral in the coherence and construction of the text.}, keywords = {}, url = {https://mrk.journals.ekb.eg/article_110713.html}, eprint = {https://mrk.journals.ekb.eg/article_110713_1e0584487fccf168be1f1928d76b5451.pdf} } @article { author = {المنيع, عبد الرحمن بن حسن}, title = {مدى توظيف معلمي العلوم في المرحلة المتوسطة بمدينة الدمام لمبادئ النظرية البنائية}, journal = {مجلة القراءة والمعرفة}, volume = {20}, number = {الجزء الأول 226 أغسطس}, pages = {251-271}, year = {2020}, publisher = {الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة}, issn = {2535-2113}, eissn = {2735-3273}, doi = {10.21608/mrk.2020.110714}, abstract = {هدفت الدراسة إلى الکشف عن مدى توظيف معلمي العلوم لمبادئ النظرية البنائية أثناء التدريس بمدينة الدمام، کما هدفت إلى التعرف على درجة التباين في ممارسة معلمي العلوم لمبادئ النظرية البنائية أثناء التدريس بمدينة الدمام تبعًا لمتغيري الخبرة والتخصص، وأيضا إعداد مقياس لقياس ممارسات معلمي العلوم البنائية، والذي يمکن أن يستفاد منه في تقويم السلوک التدريسي البنائي لمعلمي العلوم وتطويره}, keywords = {}, url = {https://mrk.journals.ekb.eg/article_110714.html}, eprint = {https://mrk.journals.ekb.eg/article_110714_83e35f90abaa08c456e6a211903ffafc.pdf} } @article { author = {حسن, أحمد محمد عبد العال}, title = {برنامج مقترج قائم على التعلم المدمج لتنمية المفاهيم الفقهية والوعى بها لدى طلاب المرحلة الثانوية الأزهرية}, journal = {مجلة القراءة والمعرفة}, volume = {20}, number = {الجزء الأول 226 أغسطس}, pages = {273-311}, year = {2020}, publisher = {الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة}, issn = {2535-2113}, eissn = {2735-3273}, doi = {10.21608/mrk.2020.110715}, abstract = {هدفت الدراسة : إلى التعرف فاعلية برنامج قائم على التعلم المدمج لتنمية المفاهيم الفقهية والوعى بها لدى طلاب الصف الأول الثانوى الأزهرى ، ولتحقيق هذا الهدف قام الباحث بإعداد قائمة بالمفاهيم الفقهية اللازمة لطلاب الصف الأول الثانوى الأزهرى، وإعداد برنامج قائم على التعلم المدمج لتنمية المفاهيم الفقهية والوعى بها   أدوات الدراسة: تمثلت فى اختبار لتنمية المفاهيم الفقيية، ومقياس الوعى بالمفاهيم الفقهية. عينة الدراسة: تکونت عينة الدراسة من (30 ) طالبا من طلاب الصف الاول الثانوى الأزهرى بمعهد بنين الصالحية الجديدة ع/ث التابع لمنطقة الشرقية الأزهرية – إدارة فاقوس التعليمية الأزهرية . نتائج الدراسة: - أثبتت الدراسة وجود فرق دال إحصائيا "عند مستوى (5 0 .0 ) بين متوسطى درجات الطلاب فى التطبيق القبلى ودرجاتهم فى التطبيق البعدى فى اختبار المفاهيم الفقهية لصالح التطبيق البعدى . - کما أثبتت الدراسة وجود فرق دال إحصائيا " عند مستوى (5 0 .0 ) بين متوسطى درجات الطلاب فى التطبيق القبلى ودرجاتهم فى التطبيق البعدى فى مقياس الوعى بالمفاهيم الفقهية لصالح التطبيق البعدى . - کما أثبتت الدراسة فعالية البرنامج القائم على التعلم المدمج فى تنمية المفاهيم الفقهية والوعى بها لدى طلاب الصف الأول الثانوى الأزهرى .           Abstract This study aimed to investigate the effect of blended learning on first secondary students concepts of jurisprudence and Awareness of it  . The sample of the study consisted of (30) students as the experimental The group was chosen from AS Salheia secondary institute for boys , where the researcher works as a teacher of the first secondary graders. A blended learning program was used in teaching the experimental group in the second term of the academic year (2018-2019). The instruments are a test concepts of jurisprudence with (80) items designed and validated to be used as a pre and post-test ,and  an Awareness scale used to measure students’ Awareness .The hypotheses were accepted .The results of the study  showed that there were statistically significant differences between the mean scores of the experimental group on the post test of concepts of jurisprudence, students' Awareness. Also, the results revealed that  the Blended Learning program has a positive influence on concepts of jurisprudence and students' Awareness of it . Based on the findings, the study recommended the necessity of using the blended learning program to enhance concepts of jurisprudence for any other graders. It was also suggested that further research should be conducted on the effect of blended learning on other subject. Key words :  Blended learning , concepts of jurisprudence , students ' Awareness, secondary Stage}, keywords = {Blended learning,concepts of jurisprudence,students ' Awareness,Secondary Stage}, url = {https://mrk.journals.ekb.eg/article_110715.html}, eprint = {https://mrk.journals.ekb.eg/article_110715_b63d37839cbc0c3cada2d6b5c62b5fa8.pdf} } @article { author = {الجهني, سمير سالم سعيد}, title = {اثر المساندة الاجتماعيّة علي کل من التحصيل الدراسيّ وتقدير الذات لدى طلّاب الجامعة بالمملکة العربية السعودية}, journal = {مجلة القراءة والمعرفة}, volume = {20}, number = {الجزء الأول 226 أغسطس}, pages = {313-340}, year = {2020}, publisher = {الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة}, issn = {2535-2113}, eissn = {2735-3273}, doi = {10.21608/mrk.2020.110726}, abstract = {هدفت الدراسة إلى الکشف عن العلاقة بين المساندة الاجتماعية وتقدير الذات والتحصيل الدراسي لدى طلاب الجامعة, وتکونت الدراسة من (150) طالبا وطالبة من طلاب السنة الثالثة والرابعة من کلية الآداب والعلوم بأحدي جامعات المملکة العربية السعودية، تخصص (تاريخ – لغة عربية – علم النفس) وتوصلت نتائج الدراسة الي: 1- وجود علاقة ارتباطية موجبة بين المساندة الاجتماعية وتقدير الذات لدى طلاب الجامعة. 2- وجود علاقة ارتباطية موجبة بين المساندة الاجتماعية والتحصيل الدراسي لدى طلاب الجامعة. 3- وجود علاقة ارتباطية موجبة بين المساندة الاجتماعية والمستوى الاجتماعي الثقافي للأسرة لدى طلاب الجامعة. 4- وجود علاقة ارتباطية موجبة بين تقدير الذات والتحصيل الدراسي والمستوى الاجتماعي الثقافي للأسرة. 5- وجود علاقة موجبة بين طلاب وطالبات الجامعة في المساندة الاجتماعية، وتقدير الذات. 6- توجد فروق في المساندة الاجتماعية لدى طلاب وطالبات الجامعة وفقا للمستوى الاجتماعي الثقافي للأسرة (مرتفع – متوسط – منخفض) لصالح مرتفعي المستوى الاجتماعي الثقافي للأسرة. The effect of social support on both academic achievement and self-esteem among university students in the Kingdom of Saudi Arabia   Abstract The study aimed to reveal the relationship between social support, self-esteem, and academic achievement for university students. The study consisted of (150) male and female students from the third and fourth year students from the College of Arts and Sciences in one of the universities in the Kingdom of Saudi Arabia, majoring (history - Arabic language - psychology) The results of the study concluded that: 1- There is a positive correlation between social support and self-esteem among university students. 2- There is a positive correlation between social support and academic achievement for university students. 3- There is a positive correlation between social support and the socio-cultural level of the family for university students. 4- The presence of a positive correlation between self-esteem, academic achievement, and the socio-cultural level of the family. 5- The presence of a positive correlation between male and female university students in social support and self-esteem. 6- There are differences in social support among male and female university students according to the socio-cultural level of the family (high - medium - low) in favor of high socio-cultural levels of the family.}, keywords = {Key words: social support - self-esteem - academic achievement. المساندة الاجتماعية,تقدير الذات,التحصيل الدراسي}, url = {https://mrk.journals.ekb.eg/article_110726.html}, eprint = {https://mrk.journals.ekb.eg/article_110726_3c66067dc45362c50d8de4cdee122282.pdf} } @article { author = {عزيز, وفاء محمد مصطفي}, title = {فاعلية استراتيجية الخرائط العقل في تنمية مهارات القراءة الابداعية لدى طلاب المرحلة المتوسطة بالمملکة العربية السعودية}, journal = {مجلة القراءة والمعرفة}, volume = {20}, number = {الجزء الأول 226 أغسطس}, pages = {341-387}, year = {2020}, publisher = {الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة}, issn = {2535-2113}, eissn = {2735-3273}, doi = {10.21608/mrk.2020.110729}, abstract = {هدفت الدراسة الي التعرف علي فاعلية استراتيجية الخرائط العقل في تنمية مهارات القراءة الابداعية لدى طلاب المرحلة المتوسطة بالمملکة العربية السعودية واستخدام الباحث المنهج الوصفي والتجريبي وتکونت عينة الدراسة من (60) تلميذا وتوصلت نتائج الدراسة الي 1. يوجد فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي في اختبار مهارات القراءة الإبداعية – ککل – لصالح المجموعة التجريبية. 2. يوجد فرق دالة إحصائيا بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي في اختبار مهارات القراءة الإبداعية – ککل – لصالح التطبيق البعدي. 3. توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي في اختبار مهارات القراءة الإبداعية – في کل مهارة على حده – لصالح التطبيق البعدي.}, keywords = {الخرائط العقل,مهارات القراءة الابداعية}, url = {https://mrk.journals.ekb.eg/article_110729.html}, eprint = {https://mrk.journals.ekb.eg/article_110729_bc42791b4dd04e8a79f4532786abf638.pdf} } @article { author = {الجدعاني, فرج بن مبارک بن حسين}, title = {The extent to which middle school students possess the skills of mathematical strength and their impact on their attitudes towards mathematics مدى امتلاک طلاب المرحلة المتوسطة لمهارات القوة الرياضية وأثرها على اتجاههم نحو الرياضيات}, journal = {مجلة القراءة والمعرفة}, volume = {20}, number = {الجزء الأول 226 أغسطس}, pages = {389-416}, year = {2020}, publisher = {الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة}, issn = {2535-2113}, eissn = {2735-3273}, doi = {10.21608/mrk.2020.110733}, abstract = {لمهارات العمليات الرياضية (التواصل الرياضي -  الترابط الرياضي - الاستدلال الرياضي) والمعرفة الرياضية (المفاهيمية – الإجرائية - حل المشکلات)، کما هدفت إلى التعرف على مستوى اتجاه طلاب المرحلة المتوسطة نحو الرياضيات، وعلاقة امتلاکهم لمهارات القوة الرياضية، باتجاههم نحو الرياضيات. واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، وقد تکونت عينة الدراسة بطريقة عشوائية، من (6) مدارس تابعة لمکاتب التعليم التابعة لإدارة تعليم جدة، بواقع (3) مدارس حکومية، يمثلها (90) طالباً، و(3) مدارس أهلية، يمثلها (90) طالباً. طبق عليهم اختبار مهارات القوة الرياضية الذي أعده الباحث لأغراض الدراسة وکذلک  مقياس الاتجاه نحو الرياضيات الذي قام الباحث بإعداده. وقد کانت أبرز النتائج التي توصلت إليها الدراسة أن درجة امتلاک طلاب الصف الثالث المتوسط لمهارات العمليات الرياضية بشکل عام متوسطة. وأن أعلى مهارات العمليات الرياضية امتلاکاً لدى طلاب الصف الثالث المتوسط مهارة الاستدلال الرياضي تليها مهارة الترابط الرياضي، بينما کانت مهارة التواصل الرياضي أقل مهارات العمليات الرياضية التي يمتلکها طلاب الصف الثالث المتوسط بدرجة أقل من المتوسط أو ضعيفة. وأن درجة امتلاک طلاب الصف الثالث المتوسط للمعرفة الرياضية بشکل عام متوسطة، وقد کان أعلى جوانب المعرفة الرياضية امتلاکاً لدى طلاب الصف الثالث المتوسط حل المشکلات، تليها المعرفة المفاهيمية، بينما نجد أن المعرفة الاجرائية کانت أقل جوانب المعرفة الرياضية لدى طلاب الصف الثالث المتوسط بدرجة أقل من المتوسط أو ضعيفة. کما أظهرت النتائج أن اتجاه طلاب الصف الثالث المتوسط نحو الرياضيات بشکل عام متوسط. کما بينت النتائج وجود علاقة ارتباطية دالة احصائياً عند(0.01≥ α)  ايجابية بين مهارات القوة الرياضية والاتجاه نحو الرياضيات لدى طلاب الصف الثالث المتوسط، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند (0.01≥ α) في مستويات مهارات القوة الرياضية بشقيها: (العمليات الرياضية - المعرفة الرياضية) لدى طلاب الصف الثالث المتوسط تعزى لنوع التعليم (حکومي– أهلي) لصالح الطلاب في التعليم الأهلي. کلمات مفتاحية: امتلاک-  طلاب المرحلة المتوسطة- مهارات القوة الرياضية- الرياضيات               Abstract: The aim of this study is to identify the extent to which intermediate school students possess the skills of mathematical processes (mathematical communication, mathematical interdependence, mathematical inference), mathematical knowledge (conceptual, procedural, problem solving), and to identify the level of intermediate school students' attitudes towards mathematics and the relationship of possessing the skills of mathematical strength in their attitudes toward mathematics. The study was based on a descriptive approach. The researcher adopted the descriptive approach and used a random sample consisting of (6) schools belonging to the Department of Education in Jeddah, (3) of them were public schools, represented by (90) students and (3) of them were private schools represented by (90) students. They were tested on the skills of mathematical strength test which prepared by the researcher for research purposes, as well as the measure of the attitude towards mathematics which prepared by the researcher. The main findings of the study were that the degree of possession of intermediate school students of the skills of mathematical strength processes in general was average. And that the highest mathematical skills of third-grade students was the skill of mathematical inference followed by the skill of mathematical interdependence, while the skill of communication was less than the skills of mathematical process or relatively weak. And the degree of possession of intermediate students of mathematical knowledge in general was average. The highest aspects of mathematical knowledge among the students of the third grade was   problem solving, followed by conceptual knowledge, while procedural knowledge was the least aspects of mathematical knowledge which was less than average Or weak. The results also showed that the attitude of intermediate school students towards mathematics in general is medium. The results showed that there was a statistically significant positive correlation at (α≤0.01) between the skills of mathematical strength and the attitude towards mathematics among the third grade students, and there were significant differences at (α≤0.01) in the levels of mathematical strength skills in both (mathematical process and mathematical knowledge) among intermediate school students which are attributed to the type of education (government - private) for benefits of in private education students}, keywords = {امتلاک,طلاب المرحلة المتوسطة,مهارات القوة الرياضية,الرياضيات : Owning,middle school students,mathematical strength skills,Mathematics}, url = {https://mrk.journals.ekb.eg/article_110733.html}, eprint = {https://mrk.journals.ekb.eg/article_110733_1fb7595359d26ddf95c9ddd0d9c38e7a.pdf} } @article { author = {حمدي, موسى بن عبدالله علي}, title = {احتياجات النمو المهني لمعلمي الرياضيات في ضوء المعايير المهنية للمعلمين في المملکة العربية السعودية The professional growth's needs of mathematics teachers in the light of teachers' professional standards in Saudi Arabia}, journal = {مجلة القراءة والمعرفة}, volume = {20}, number = {الجزء الأول 226 أغسطس}, pages = {417-441}, year = {2020}, publisher = {الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة}, issn = {2535-2113}, eissn = {2735-3273}, doi = {10.21608/mrk.2020.110736}, abstract = {هدفت الدراسة إلى تحديد احتياجات النمو المهني لمعلمي الرياضيات في ضوء المعايير المهنية للمعلمين في المملکة العربية السعودية. وقد اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي، ولتحقيق أهداف الدراسة تم إعداد أداة الدراسة وهي استبانة اشتملت على (55) فقرة موزعة على ثلاثة مجالات: المجال الأکاديمي، والمجال التربوي، وأساليب تحقيق النمو المهني المستمر، وتکونت عينة الدراسة من (186) معلماً ومعلمة و (14) مشرفاً ومشرفة من معلمي إدارة تعليم جازان. وأظهرت نتائج الدراسة أن المتوسط العام لدرجة احتياجات النمو المهني لمعلمي الرياضيات في المحاور الثلاثة کانت کبيرة. وأن أکثر الاحتياجات المهنية لمعلمي الرياضيات في المجال الأکاديمي هي: طرق حل المسألة الرياضية واستراتيجياتها، والمفاهيم الهندسية ونظرياتها، وحساب التفاضل والتکامل. وأکثر الاحتياجات المهنية في المجال التربوي هي: طرق دمج التقنية في تدريس الرياضيات، وتجهيز بيئة جاذبة تحقق التفاعل الإيجابي، واستراتيجيات التدريس الحديثة في الرياضيات. وأن أکثر أساليب النمو المهني إسهاماً في تحقيق النمو المهني المستمر لمعلمي الرياضيات هي: الالتحاق ببرامج التدريب التربوي، وإعداد وحضورالدروس التطبيقية في الرياضيات، وحضور المؤتمرات والندوات التربوية المتخصصة. وتوصلت الدراسة إلى أن الاحتياجات المهنية في المجال التربوي جاءت في أعلى احتياجات المعلمين، ثم الاحتياجات الأکاديمية التخصصية. وأظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقدير احتياجات المعلمين تعزى لمتغيرات ( نوع الجنس، وطبيعة العمل، وسنوات الخدمة، المؤهل العلمي). کلمات مفتاحية: احتياجات- النمو المهني- معلم الرياضيات- في ضوءالمعايير المهنية للمعلمين - المملکة العربية السعودية.       Abstract The study aimed to identify the professional growth needs of mathematics teachers in the light of the professional standards of teachers in the Kingdom of Saudi Arabia. The researcher used the descriptive method, and to achieve the objectives of the study the study tool was prepared which included (55) paragraph divided in three areas: Academic field, educational field, methods of achieving continuous professional growth, the sample consisted of (186) teachers and (14) supervisors and supervisor of Jazan Education Department teachers. The results of the study showed that the overall average level of professional growth needs of mathematics teachers in the three axes was significant. The most professional needs of mathematics teachers in the academic field are: Methods of solving the mathematical issue and its strategies, engineering concepts and theories, and calculus. The most professional needs in the field of education are: methods of integrating technology into the teaching of mathematics, the preparation of an attractive environment for positive interaction, and modern teaching strategies in mathematics. The most professional development methods to contribute to the continued professional growth of mathematics teachers are: to enrol in educational training programmes, to prepare and attend applied courses in mathematics, and to attend specialized educational conferences and symposia.      The study found that the professional needs in the educational field came on top of the needs of teachers, and academic needs.       The results of the study showed that there were no statistically significant differences in estimating the needs of teachers due to variables (gender, nature of work, years of experience, scientific qualification). Key words: needs - professional growth - math teacher - in light of professional standards for teachers - Saudi Arabia.}, keywords = {احتياجات,النمو المهني,معلم الرياضيات,في ضوءالمعايير المهنية للمعلمين,المملکة العربية السعودية : needs,professional growth,Math Teacher,in light of professional standards for teachers,Saudi Arabia}, url = {https://mrk.journals.ekb.eg/article_110736.html}, eprint = {https://mrk.journals.ekb.eg/article_110736_22b47c34cb148f75b161bd219582bfeb.pdf} } @article { author = {أييتورو, عبد الکريم إدريس}, title = {استخدام تقنيات التعليم في تدريس العلوم الشرعية في المدارس الإسلامية بنيجيريا Instructional Technologies Usage in Teaching Islamic Sciences in Islamic Schools; Nigeria}, journal = {مجلة القراءة والمعرفة}, volume = {20}, number = {الجزء الأول 226 أغسطس}, pages = {441-469}, year = {2020}, publisher = {الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة}, issn = {2535-2113}, eissn = {2735-3273}, doi = {10.21608/mrk.2020.110746}, abstract = {هدف هذا البحث إلى: معرفة درجة توفر واستخدام تقنيات التعليم في تدريس العلوم الشرعية والکشف عن المعوقات التي تحول دون استخدامها، ومعرفة عما إذا کانت هناک فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0,05) بين متوسطات عينة البحث تعزى لمتغيرات (الجنس، نوع المؤهل، سنوات الخبرة، المؤهل العلمي). استخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي، واختار عينة البحث من وبلغ عددهم (110) معلم، واستخدم الباحث الاستبانة کأداة للبحث. وقد توصلت نتائج البحث إلى: أن تقنيات التعليم تتوفر في المدارس الإسلامية بجنوب غرب نيجيريا بدرجة (أحيانا) حيث بلغ المتوسط العام لدرجة توفر تقنيات التعليم (2,64 من 5)، وأن معلمي العلوم الشرعية يستخدمون تقنيات التعليم بدرجة (أحيانا) حيث بلغ المتوسط العام لدرجة استخدام تقنيات التعليم (2,90 من 5)، وأن هناک معوقات تحول (أحياناً) دون استخدام تقنيات التعليم أثناء تدريس العلوم الشرعية، حيث بلغ المتوسط العام لمعوقات استخدام تقنيات التعليم (3,22 من 5)، أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات عينة البحث حول توفر واستخدام تقنيات التعليم ومعوقات استخدامها تعزى لمتغيري (الجنس، سنوات الخبرة)، أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات عينة البحث حول المعوقات التي تحول دون استخدام تقنيات التعليم تعزى لمتغير نوع المؤهل (تربوي – غير تربوي)، وکانت تلک الفروق لصالح المعلمين غير التربويين، أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات عينة البحث حول المعوقات التي تحول دون استخدام تقنيات التعليم تعزى لمتغير المؤهل العلمي، وکانت تلک الفروق لصالح فئة مؤهل الثانوي في الفروق الواردة بين فئتي (البکالوريوس والثانوي). کما کانت الفروق لصالح فئة الثانوي في الفروق الواردة بين فئتي (دبلوم المعلمين والثانوي).   This research aims to identify the availability and the usage of Instructional Technologies in teaching Islamic Sciences, to reveal the obstacles preventing the usage, and to know whether there are statistical significant differences at the level of (0.05) between the mean of the study sample due to variables (gender, qualification type, years of experience and educational qualification). The researcher used the descriptive survey method, and selected (110) teachers out of the Islamic Sciences teachers in Islamic schools in southwest of Nigeria, and used the questionnair as the study tool. The study reached a number of results, most importantly: The Instructional Technologies in Islamic schools available occasionally; where the general mean of availability of the Instructional Technologies was (2.64 out of 5), The Islamic Sciences’ teachers use Instructional Technologies occasionally; where the general mean of Instructional Technologies usage was (2,90 out of 5), there are obstacles at times prevent using Instructional Technologies while teaching Islamic Sciences; where the general mean of obstacles facing Instructional Technologies usage was (3,22 out of 5), there are no statistical significant differences between the samples responses on availability, usage and obstacles facing the Instructional Technologies usage due to variables (gender and years of experience), there are statistical significant difference   s between the samples responses on obstacles facing the Instructional Technologies usage due to qualification type, (educationist and non-educationist) and the differences benefit the non-educationist, there are statistical significant differences between the samples responses on obstacles facing the Instructional Technologies usage due to educational qualification, and the differences benefit the high school holder in the differences between (undergraduate and high school) also the differences benefit the high school holder in the differences between (higher diploma and high school).}, keywords = {الوسائل التعليمية، التکنولوجيا، المدارس الإسلامية بنيجيريا. : Instructional Materials,Technologies,Islamic Schools in Nigeria}, url = {https://mrk.journals.ekb.eg/article_110746.html}, eprint = {https://mrk.journals.ekb.eg/article_110746_8b579aaf379a95e52ed0fa5fc5a977a4.pdf} } @article { author = {El- Bayaa, Maha Samir}, title = {Using Multisensory Teaching Approach for Developing EFL Prospective Teacher's Immediacy Skills in Classroom Communication}, journal = {مجلة القراءة والمعرفة}, volume = {20}, number = {الجزء الأول 226 أغسطس}, pages = {1-50}, year = {2020}, publisher = {الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة}, issn = {2535-2113}, eissn = {2735-3273}, doi = {10.21608/mrk.2020.110747}, abstract = {         The present study investigated the effectiveness of using multisensory teaching approach for developing EFL prospective teachers' immediacy skills. The problem of this study was identified in EFL prospective teachers' poor mastery of verbal and nonverbal immediacy skills in practicum classrooms. The study adopted the quasi- experimental design. The subjects of this study were (38) participants, they were selected randomly from fourth year student-teachers (Elementary Education) at Port-Said Faculty of Education. They were divided into two groups (control and experimental). To determine the most required verbal and nonverbal immediacy skills to be developed, a questionnaire containing a list of such skills with their performance sub-skills was designed for TEFL specialists. Based on the selected skills, the researcher designed a pre- post observation checklist of immediacy skills approved by a jury; and EFL prospective teachers of the experimental group were taught to use multisensory teaching to support developing their immediacy skills in the classroom. The results of administering the pre- post immediacy skills observation checklist (quantitative instrument), evaluation and self-reflection quizzes, peer assessment checklists, and student- teachers' reflective logs (qualitative instruments) showed that there was a statistically significant difference at 0.01 level between the mean ranks of the control and experimental groups on the post-administration of the observation checklist in favor of the experimental group in both verbal and nonverbal immediacy skills. The findings of the present study revealed that using multisensory teaching approach had a positive effect on developing EFL prospective teachers' verbal and nonverbal immediacy skills.}, keywords = {Multisensory Teaching,Immediacy Skills,Instructional Communication,and EFL Prospective Teachers/ Student- teachers}, url = {https://mrk.journals.ekb.eg/article_110747.html}, eprint = {https://mrk.journals.ekb.eg/article_110747_471e49c6f00143138cfec6ba5c3bc431.pdf} }