مقدمة وفهرس المجلد 19 ، العدد 213 يوليو الجزء الثاني
text
article
2019
ara
مجلة القراءة والمعرفة
الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة
2535-2113
19
v.
العدد 213 یولیو الجزء الثانى
no.
2019
1
14
https://mrk.journals.ekb.eg/article_99967_da460ab0117dc3b39450ef7439b51d60.pdf
dx.doi.org/10.21608/mrk.2019.99967
استراتيجيات التعلم النشط لمعلمي ومعلمات العلوم وعلاقتها بمهارات التعلم المنظم ذاتيُا لدي طلبتهم بالمرحلة الثانوية
عبد القادر بن عبيد الله
الحميري
کلية التربية والآداب - جامعة تبوک
author
text
article
2019
ara
مجلة القراءة والمعرفة
الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة
2535-2113
19
v.
العدد 213 یولیو الجزء الثانى
no.
2019
15
52
https://mrk.journals.ekb.eg/article_99969_8b074c6eaea375c428c29d2338d68bcf.pdf
dx.doi.org/10.21608/mrk.2019.99969
نموذج رينزولي الإثرائي المدرسي وتنمية بعض مهارات الکتابة الإبداعية لدى التلاميذ الموهوبين
هبة إبراهيم محمد
القفاص
author
text
article
2019
ara
مجلة القراءة والمعرفة
الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة
2535-2113
19
v.
العدد 213 یولیو الجزء الثانى
no.
2019
53
70
https://mrk.journals.ekb.eg/article_99971_224870d3e92571ca8656428b43af2434.pdf
dx.doi.org/10.21608/mrk.2019.99971
أثر القيادة الأخلاقية علي الإلتزام التنظيمي لدي المعلمات والمساعدات الإدرايات بمدارس قطاع الوسط بمنطقة الباحة
ليلي محمد عبد الله
الغامدي
الباحة - المملکة العربية السعودية
author
text
article
2019
ara
مجلة القراءة والمعرفة
الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة
2535-2113
19
v.
العدد 213 یولیو الجزء الثانى
no.
2019
71
102
https://mrk.journals.ekb.eg/article_99974_201a84b3c032d86914200eab2fc06f8e.pdf
dx.doi.org/10.21608/mrk.2019.99974
أثر اختلاف نمط الإبحار في برامج الوسائط الفائقة علي التحصيل الدراسي في منهج اللغة الإنجليزية لدي طلاب الأول الثانوي
أحمد بن سعد بن فرج
الحربي
جامعة الملک عبد العزيز
author
text
article
2019
ara
The effect of different navigation styles in hypermedia on academicachievement towards English Language curriculum among first-grade secondaryschool studentsThe research aims to know the effect of the different navigation styles in hypermediaon academic achievement towards English Language curriculum (present simple tenseand the present continuous tense) among first-grade secondary school students in Al-Qassim region. The search was based on the quasi-experimental approach, whereresearch has been applied to a sample of the 42 students from the first grade studentswere selected from Prince Abdulallah bin Jalawi secondary school in Al- Qassim, in thesecond semester of the academic year 1434-1435 AH. The students were divided intotwo groups of them (21) as an experimental group which students studied Englishgrammar through Menu Navigation style. And (21) students studied the same rules byHierarchical Navigation . The search tool was an achievement test been and make sureof his sincerity and firmness before actually applied on the two sets of search. Andreached results that there is no statistically significant differences at the level (0.05)between the average student achievement in the experimental group - who has studiedthe rules of English through Hierarchical Navigation style - and the average studentachievement in the group Experimental II - who has studied the rules of the Englishlanguage of Menu Navigation style - in the post-test for the experimental group.
مجلة القراءة والمعرفة
الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة
2535-2113
19
v.
العدد 213 یولیو الجزء الثانى
no.
2019
103
142
https://mrk.journals.ekb.eg/article_99976_63424e09f07261a4098071bd18dad42b.pdf
dx.doi.org/10.21608/mrk.2019.99976
استراتيجيتا التساؤل الذاتى والمواقف المصطنعة وتنمية مهارات التعبير الکتابي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية
إسماعيل سعد محمد
دهين
بکلية التربية - جامعة دمياط
author
text
article
2019
ara
مجلة القراءة والمعرفة
الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة
2535-2113
19
v.
العدد 213 یولیو الجزء الثانى
no.
2019
143
166
https://mrk.journals.ekb.eg/article_99978_b51d74280dffd57e2b10067b30dd2f0a.pdf
dx.doi.org/10.21608/mrk.2019.99978
الضرائب والمکوس في الأندلس من بداية عصر المرابطين حتي سقوط مملکة غرناطة 479 - 897هـ / 1086 - 1492 م
سالمة أبو الناصر
محمد
author
text
article
2019
ara
مجلة القراءة والمعرفة
الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة
2535-2113
19
v.
العدد 213 یولیو الجزء الثانى
no.
2019
167
190
https://mrk.journals.ekb.eg/article_99980_27cd400d45a3d01ef07c7ccaefd23b90.pdf
dx.doi.org/10.21608/mrk.2019.99980
العمالة الأجنبية ودورها في الحياة الأقتصادية في ليبيا في الفترة من 1952 - 1995 م
حنان صالح رافع
السنوسي
کلية الآداب- جامعة الزقازيق
author
text
article
2019
ara
مجلة القراءة والمعرفة
الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة
2535-2113
19
v.
العدد 213 یولیو الجزء الثانى
no.
2019
191
212
https://mrk.journals.ekb.eg/article_99982_03a1b16fe56e98ee11fea310d89e1186.pdf
dx.doi.org/10.21608/mrk.2019.99982
جغرافية واحة سيوة وهيکلها الإدراي
ريم فاروق
الغزل
کلية الآداب - جامعة دمياط
author
text
article
2019
ara
مجلة القراءة والمعرفة
الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة
2535-2113
19
v.
العدد 213 یولیو الجزء الثانى
no.
2019
213
232
https://mrk.journals.ekb.eg/article_99984_876f63c8c528e415cb766914778019b6.pdf
dx.doi.org/10.21608/mrk.2019.99984
استخدام القصص الرقمية في تنمية مهارات فهم المسموع والمقروء في اللغة العربية لدي تلاميذ المرحلة الابتدائية
الزهراء السيد زکريا السيد
الفيومي
author
text
article
2019
ara
مجلة القراءة والمعرفة
الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة
2535-2113
19
v.
العدد 213 یولیو الجزء الثانى
no.
2019
233
254
https://mrk.journals.ekb.eg/article_99985_7bab13bb0d90a377d16e2f2a4912e846.pdf
dx.doi.org/10.21608/mrk.2019.99985
الذکاء الاجتماعي وعلاقته بالإبداع الإداري لدي قادة مدارس محافظة الطائف من وجهة نظر المعلمين
عبد الله يحي أحمد
المالکي
کلية التربية - جامعة الباحة
author
text
article
2019
ara
مجلة القراءة والمعرفة
الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة
2535-2113
19
v.
العدد 213 یولیو الجزء الثانى
no.
2019
255
284
https://mrk.journals.ekb.eg/article_99986_9dc3ef8b992d82162c62848ce6d86518.pdf
dx.doi.org/10.21608/mrk.2019.99986
فاعلية استخدام استراتيجيات تجهيز ومعالجة المعلومات في تدريس العلوم لتنمية الخيال العلمي والإنجاز المعرفي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية
أمل سامي عطا
متولي
کلية التربية - جامعة عين شمس
author
text
article
2019
ara
مجلة القراءة والمعرفة
الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة
2535-2113
19
v.
العدد 213 یولیو الجزء الثانى
no.
2019
285
306
https://mrk.journals.ekb.eg/article_99988_94df3ae97d81e146c8c39dadda8071da.pdf
dx.doi.org/10.21608/mrk.2019.99988
منهج نشاط مقترح في التربية الأسرية لتنمية الانتماء والتوافق الاجتماعي لدي تلاميذ المرحلة الابتدائية
ندي إبراهيم محمد
إبراهيم
کلية الاقتصاد المنزلي – جامعة حلوان
author
text
article
2019
ara
Activity Curriculum Proposed in Family Education For Developing theBelonging and Social Adjustment for Elementary Students
The current research aims to identify the effectiveness of a suggested activitycurriculum in family education to develop the values of belonging and socialadjustment among Elementary students. The current research has adopted twotypes of research methods: analytical descriptive approach, Semi-experimentalcurriculum, through two groups, one of which was an officer and consisted of(28) male and female students, The curriculum consisted of (33) male andfemale students. The research tools included: (Attitudes test for the values ofbelonging and a measure of the values of social adjustment). Wade educationalresearch on the (proposed curriculum activity in family education, guide for theteacher and student activity booklet. The results showed that there werestatistically significant differences at the level of (0.01) In the tribal and postapplicationof the measure of social compatibility in favor of the postapplication.The results also revealed a positive correlation between the valuesof belonging and social adjustment after teaching the proposed activitycurriculum for the fourth grade Elementary students. The study recommendedthe need to focus on the development of values of belonging and socialadjustment in the decisions of education in the form of educational activities,which helps to improve the awareness of the individual and the community, aswell as to guide the teaching of family education towards the process ofdeveloping the positive values and attitudes of students.
مجلة القراءة والمعرفة
الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة
2535-2113
19
v.
العدد 213 یولیو الجزء الثانى
no.
2019
307
369
https://mrk.journals.ekb.eg/article_99990_299c6ba9bb96294996ab3bdeaa18c1d6.pdf
dx.doi.org/10.21608/mrk.2019.99990
تقويم الکفايات اللغوية والمهنية لدى الطالب المعلم تخصص اللغة العربية في فلسطين
رجاء الدين حسن زهدي
طموس
جامعة القاهرة
author
text
article
2019
ara
تحتاج الأنظمة التربوية التي تتحمل مسؤولية إعداد الناشئة إلى مراجعة مستمرة مـن أجل تحسين کفاياتها الداخلية باختيار أفضل المدخلات المنسجمة مع الواقع التربـوي؛ حتى تلبي مخرجات الأنظمة مستوى طموح مجتمعاتها، فالحرکة القائمة على الکفايات صالحة نسبياً لکل المراحل والمواد الدراسية، وهي حرکة نشطة تجعل المعلمين أکثـر إيجابية وفاعلية في التأثير على طلبتهم، وهذا عائد إلى دورهم الکبير والمهـم داخـل المدرسة.
مجلة القراءة والمعرفة
الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة
2535-2113
19
v.
العدد 213 یولیو الجزء الثانى
no.
2019
369
411
https://mrk.journals.ekb.eg/article_154928_a64e66ae7f0c51cd5a4357de477fb361.pdf
dx.doi.org/10.21608/mrk.2019.154928