دور القيادة الفعَّالة في تحقيق جودة الأداء الإداري دراسة ميدانية على القيادات الإدارية بقطاع التعليم بمنطقة المدينة المنورة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

السعودية

المستخلص

of managers and teachers with the developmental and training needs, and attention to the views of managers on performance evaluation, and take their point of view seriously, and give the directors of the educational zones wide powers to enable them to perform their tasks in line with the requirements of their job center, and give more confidence and feeling it is safe for school administrators to listen to positive opinions to promote teamwork, spread a culture of quality in performance by conducting several workshops, and encourage principals to participate.
 
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور القيادة الفعَّالة في تحقيق جودة الأداء الإداري، ولتحقيق هذا الهدف اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وتکون مجتمع الدراسة من جميع المعلمات بالمرحلة الابتدائية وعددهم (6279) معلمة بقطاع التعليم بمنطقة المدينة المنورة، وتمسحب عينة عشوائية بسيطة مقدارها (362) معلمة من (20) مدرسة ابتدائية تم اختيارها عشوائياً، واستخدمت الدراسة الاستبانة أداة لها، وأظهرت نتائج الدراسة: أن القيادات الإدارية بقطاع التعليم بمنطقة المدينة المنورة، يمارسون المهارات القيادية الفعالة بدرجة مرتفعة جداً، ويمارسون المتطلبات اللازمة للقيادة التعليمية الفعالة بدرجة مرتفعة، ويمارسون تقييم جودة الأداء بدرجة مرتفعة، کما يواجهون معوقات تحد من فعالية القيادة بدرجة مرتفعة، ويحققون جودة الأداء الإداري بدرجة مرتفعة، وتوجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين القيادة الفعالة وجودة الأداء الإداري بقطاع التعليم بالمدينة المنورة بدرجة مرتفعة، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقديرات مجتمع الدراسة حول أثر القيادة الفعَّالة في جودة الأداء الإداري تعزى إلى متغير (السن، المؤهل العلمي)، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقديرات مجتمع الدراسة حول أثر القيادة الفعَّالة في جودة الأداء الإداري تعزى إلى متغير الخبرة؛ وفي ضوء النتائج التي توصلت إليها الدراسة توصي الباحثة بما يلي: عقد مزيد من الدورات لمديري المدارس لتفعيل عملهم القيادي وتطويره مثل دورات في القيادة والتغيير، والإدارة المدرسية الحديثة، ومهارات التواصل مع المعلمين والطلبة والاهتمام بتنمية الصفات القيادية لديهم، وتشجيع المديرين على الاهتمام بالتقدم المهني الاکاديمي للمعلمين من خلال حثهم على الاشتراک بالمؤتمرات والندوات العلمية والأبحاث ومتابعتهم لدراساتهم العليا، وربط نتائج تقييم أداء المديرين والمعلمين بالاحتياجات التطويرية والتدريبية، والاهتمام بآراء المديرين حول تقييم الأداء، وأخذ وجهة نظرهم على محمل من الجدية، ومنح مديرو المناطق التعليمية صلاحيات واسعة تمکنهم من أداء مهامهم بما يتناسب مع متطلبات مرکزهم الوظيفي، ومنح مزيد من الثقة والشعور بالأمان لمديري المدارس والاستماع إلى الآراء الإيجابية لتعزيز العمل بروح الفريق، ونشر ثقافة الجودة في الأداء من خلال إقامة العديد من ورش العمل، وتشجيع المديرين على المشارکة.


ABSTRACT
The role of effective leadership in the quality of administrative performance A field study on Administrative Leadership in the Education Sector in
 Al - Madinah Al - Munawwarah region
Haifa Alofi
This study aimed to identify the role of effective leadership in the quality of administrative performance. To achieve this goal, the study adopted the descriptive analytical approach. The study population consisted of all primary school teachers (6279) in the education sector in Al-Madinah Al-Munawwarah. A simple random sample of (362) was drawn. The results of the study showed that the administrative leaders in the education sector in Al-Madinah Al-Munawwarah region are practicing effective leadership skills to a very high degree. There is a statistically significant relationship between the effective leadership and the quality of administrative performance in the education sector in Al-Madinah Al-Munawwarah with a high degree, and there are statistically significant differences between the average estimates of the society. The study on the impact of effective leadership on the quality of administrative performance is attributed to a variable (age, educational qualification) The absence of statistically significant differences between the average estimates of the study population on the impact of effective leadership on the quality of administrative performance is attributable to variable experience. In light of the findings of the study, the researcher recommends the following: - Conduct more courses for school principals to activate and develop their leadership work such as leadership courses. Change, modern school management, communication skills with teachers and students and interest in developing their leadership qualities, and encourage managers to pay attention to the academic professional progress of teachers by urging them to participate in conferences, seminars, research and their follow-up to their higher studies, and linked the results of the evaluation of the performance